Alles over Duindorp
Maart 28, 2024, 12:23:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Alles over Duindorp gaat verder op http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?board=32.0
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Weet je nog wel, van vroeger......in het Duindorp van onze jeugd?  (gelezen 101685 keer)
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Gepost op: November 23, 2012, 13:28:55 »

Op veler verzoek!

Weet je nog wel, van vroeger......in het Duindorp van onze jeugd?



Nostalgische gedachten.

Herrinneringen aan vroeger tijden.

Herinneringen aan het Duindorp uit je jeugd.

Welke (jeugd) herineringen uit Duindorp wil jij met ons delen?


« Laatste verandering: Augustus 29, 2013, 14:50:13 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #1 Gepost op: December 03, 2012, 21:18:34 »

Herinner jullie deze nog. ?


* Witkwast_282.jpg (7.63 KB, 204x204 - bekeken 4513 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #2 Gepost op: December 04, 2012, 20:15:55 »

Hallo Allemaal  #2447
Hallo Witkwast, leuk om dit  terug te zien.
We hebben al  heel wat onderwerpen gehad , maar genoeg  die in de Vergetelheid zijn geraakt.
Bij het  woord Tesselseplein, schoot me ineens  een Herinnering binnen,ook van wege die JOJO -bal.
Veel  werd dat  ding ook verkocht rond ,koninginnedag.enz.waarbij  voor de kleinere toeters en vlaggetjes  niet ontbraken.
DIT deed me weer een stapje  verder denken.--
Tesselse plein,--Weinig of niet niet genoemd , dat daar  steeds een Primitieve Kermis -Atractie stond.

Bi de Frederik Hendriklaan /Plein pakten ze dat groter aan.

Ieder jaar was het een verrassing , wat er nu  weer zou komen, te staan.
Die zweefmolen weet iedereen wel ,maar er zijn andere dingen  geweest. ---WAT ?
Wie weet er  wat van te vertellen ?
Nog  liever  ,--ik  heb NOOIT een Foto, van toen op die plek  terug gezien.....
't was altijd spannend om te proberen om ergens voor niks  in  te komen.
Wie weet  er nog wat over de kermis op het Tesselseplein  of heeft er foto's van?
Dan kun je bij ons  je verhaal kwijt!
 




Groeten Prop.
« Laatste verandering: September 04, 2013, 00:36:18 door plu4 » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #3 Gepost op: December 13, 2012, 16:22:53 »

Weten jullie nog stiekum een sigaretje halen bij Piet Snabel. f snoep bij Wessels kijken wat er in de bak lag zoekend naar wat er niet lag en dat ze dan naar achteren moesten om bij tevullen. De winkels op Duindorp.....we hebben allemaal zo onze herinneringen!  Ja toch, dus vul me maar aan met jullie memoires ! 
« Laatste verandering: Maart 21, 2013, 22:15:06 door plu4 » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #4 Gepost op: December 14, 2012, 00:57:40 »

Hallo Allemaal


Het valt me  toch  als -een ieder  weer op , dat de Nostalgische Rubrieken , (Topics)
toch het meest in trek zijn,.
Ook Nu weer  twee  berichten van Onze Witkwast, die er op duiden.
Ja ,Ik ook ,kan me er niet aan  ontrekken, dat ik iedere  keer  DAAR weer terug lees.
IVM het opruimen van de Site,s of herindelen, vraag ik me  af,of het niet goed zou zijn ,om diverse Topics  te kombineren, en weer eens  een nieuw leven in te blazen, met wat nieuwe Items toegevoegd.

Zoals  in de vorige berichten van Witkwast.---B.V. de straatspelletjes  ??


De Namen, --leuk om te lezen, B.V.Putten -tik .enz.
Maar wat waren de ongeschreven  spelregeltjes eigenlijk ?
Ik weet het niet meer , waarom we  als een IDIOOT rond de putten renden ?

Drie -tik  Mee-tik , wat is dit ook al weer, en waarom Drie-tik Huh?? Huh?

Zo zijn er nog wel wat te noemen.

Een , Twee, Drie ,--POf Een, Twee, Drie-Pof
??iets met je handen,  ?Aftellen of zo . ?

Poten  ,--ook iets met  aftellen, hoe  ?
Wat een termen eigenlijk, komt er al  een Herinnering, ?

Het wordt nog gekker , Let op, ! , Koninkie maken

Ja dat weet ik nog wel. !
Maar dat  lag meer in de Medische Handleiding van de straat jeugd .
We hadden zo onze eigen geneesmiddelen., als we ergens aan het struinen waren .
Eeee---n ,het hielp Altijd  !!


Voorbeeld van laatst genoemde ,
Zomers  als je zelf of je maatje  dwars door de kwallen zwom, moeder wat een ellende .

Ehbo, strandwacht ??
Kom op zeg, ----dat deden we zelf wel,--- en effectief.

B.v. Japie Fehling , ja zeker de tegenwoordige Visboer  rond Vlaardingen,
Verrot gestoken, door kwallen,, -----EEN GROTE KREET ONDERLING .Verzamelen.
JAPIE LIEP  AL NAAR DE DUINEN . IEDER WIST GEWOON WAT DAT BETEKENDE

Koninkie maken, ---broek van  zijn kont, plat  in het zand in de duinen, en met drie -vier man helemaal nat plassen,  van boven tot onder .  !!!,
Dit heet  tegenwoordig  , Dagbehandeling.

Smerig , --wel nee, , Dood normaal ,  hij moest het wel zelf even uitsmeren met een bosje Duingras.
Na een kwartiertje intrekken,
was alles  genezen  , door de Ammoniak in de Urine , dit hielp ook heel Goed bij Brand  netels ,waar je in de Wieringsestraat door de duinen door liep als je niet  uitkeek.
Echt het was Over . !!!

Poosje later ging je toch  weer de plomp in  om  het  effe af te spoelen , en kwam  je weer Fris en  schoon thuis .
 Lach me naar , als ik  hier over terug denk.
Nog een , --Hoofd pijn, ---

Op Woensdag of Zaterdag middag , had iemand  pijn in zijn kop, --Ja , hoor straat termen, we spraken niet zo netjes .
Zo  gepiept,  er was altijd wel ergens , en waar dan ook , een Witte berk, met zijn  bekende zwarte strepen op de bast.
Desnoods liep  je even een eindje .


Een stukje van de witte schors geplukt /gerukt en kauwen maar , tot je  mond vol met vezels zat en dan uitspugen, , met weer een nieuw stukje .
Met een  15 -20 minuten  , GEEN hoofdpijn  meer , !!

Achter af , waarom en vooral HOE ?
 
Heel simpel  al ,wisten we dat toen niet !
Onder het witte velletje  zit KININE,wat in alle  medicamenten  voorkomt , weg hoofdpijn.

 Wie vult dit eens aan, ---want er zijn er nog veel meer .
 B.V. een stukje teer, de echte dan , een druppel dennebomen hars , echt groene denne naalden  kauwen en   weer uitspugen,
Misselijk,? Brand netel bladeren opeten   drie , meer niet. --
Nou , dit is OOK Nostalgie , al  is het een vreemde variatie .

IK ben benieuwd ,of  iemand , nog meer weet ??
Wat later zal ik wel uitleggen wat  b.v. teer deed .enz.


Groeten
Prop.



« Laatste verandering: December 03, 2014, 20:41:32 door Prop » Gelogd
moeboy-oud
jongste bediende
*
Berichten: 6


« Reageer #5 Gepost op: December 14, 2012, 06:59:56 »

 Koffie Hoi Plu,
Ja je hebt gelijk Plu onze vriend Prop heeft heel wat meegemaakt en kan over heel veel topics praten, berken boom schars voor asperinetjes, de wonderingen zijn nog niet de wereld uit Grin.
Het hete weer is hier verdwenen, natuurlijk wel warm , maar niet zoo als het was een paar dagen geleden, Een vriend en ik hielpen iemand zijn huis te repareeren na de aardbeving omdat de verzekerings maatschapij hem zat te bedonderen, als dat het goeie word is, Cheesy, wilde hem maar voor 45% afbetalen  en met dat hebben wij het opgeknapt, wat wij hier noemen een "love Job", maar toen wij aan het metselen waren smelten wij bijna, veels te heet, maar het zit weer in mekaar en hij is weer gerust en kan rustig slapen. Deze acevietjes houden ons soepel en fit maar als het zoo heet is nee zit ik liever met een biertje.
Bijna Christmas en iedereen is bezig om vakantie plannen in order te brengen en als anderen jaaren gaan de meeste naar het strand zoo dat is een goeie plaats om NIET naar toe te gaan en dat doen wij dan zeker, dat komt wel weer later in het niewe jaar, wij houden van "The beach" maar willen het wel still hebben.
Beste mensen de groeten voor nu het is nu etens tijd en de baas roept mij zoo voor nu slaap lekker en tot de volgende keer. Moeboy.
Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #6 Gepost op: December 14, 2012, 13:50:03 »

Koninkie maken

Ach Leo,  Het kon nooit smeriger zijn als zwemmen in het buiten kanaal. Menig keer een presentje tussen me tenen gekregen tijdens het overlopen. Of het nou door het gemaal kwam of dat sommige daar hun behoefte deden ik weet het niet ?   



Ja en waarom noemden ze dat eigenlijk  het V e r v e r s i n g s-kanaal  Grin  Grin   Huh?  Huh?   Grin  Grin 
« Laatste verandering: Februari 26, 2013, 14:53:38 door plu4 » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #7 Gepost op: December 15, 2012, 16:04:40 »

Nou en of , of we dit weten.
Zelfs de waterleiding IN huis  was bevroren.
Met een heel lang  snoer  van beneden  naar boven  ,op de pijp de boel ontdooien, met een zwaar strijkijzer,
Natuurlijk , het aftap kraantje beneden in het  putje even open gedraaid ,na de jute zakken en kranten op zij gegooid te hebben.

Zal ik nooit vergeten,
Wij sliepen op de Zolder , nergens last van , --ook niet koud,
Maar  zelfs aan de binnenkant stonden de Ijsbloemen op de ramen, --was wel prachtig.

Groeten Prop.


* 16_Jan.-1963-Zuiderstrand.jpg (46.9 KB, 517x524 - bekeken 4729 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #8 Gepost op: December 15, 2012, 16:05:05 »

 Shocked Shocked

16 Januari 1963


* 16_Januari_1963-1-Noorderstrand.jpg (41.35 KB, 502x520 - bekeken 4972 keer.)
« Laatste verandering: December 15, 2012, 17:14:53 door Prop » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #9 Gepost op: December 17, 2012, 16:11:13 »

De winter van '63 staat de meesten van ons nog goed bij. M'n oudere broers en hun vrienden sneden uit de ons achterliggende straatjes de plat gereden sneeuw tot blokken en maakten daar een sneeuwhut van ( Iglo ) Maar de meesten dorsten niet naar binnen tegaan. Maar dat was door een gniffellende bende. ( de rest mag je zelf invullen ) KOUD ZO O' het was koud! En ik als zomer kindje had daar helemaal niet op. Maar heb toch ook van de sneeuwpret genoten. Met de buurt concureren wie de langste glijbaan kon maken, de ouderen vonden dat niet altijd leuk want die moesten ertussen door manuvreren met boodschappen. En dan sneeuwballen gevecht en maar elkaar bekogelen.   
« Laatste verandering: December 17, 2012, 16:13:15 door witkwast » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #10 Gepost op: December 18, 2012, 23:41:33 »

Jaren ,70

Bosjes van Poot, bij het Koepeltje, kijkje naar de VLielandsestraat.
Begin Tholensestraat.
Op het achterliggende padje met een Rotgang ,met je sleetje naar beneden  suizen , tot bijna achter aan de driesprong,
van waar  je naar Rechts uiteindelijk naar het Sneeuwklokjes veld  liep.
Het ging daar  heel wat harder als op de Hoge Nol , die toen al niet zo Hoog meer was.

De Bekende Foto, -2 op 2e ber.
Prop.


* Eind_Nieboerweg_bij_de_Bosjes_van_Poot-3.JPG (34.95 KB, 570x391 - bekeken 4543 keer.)
« Laatste verandering: December 18, 2012, 23:45:28 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #11 Gepost op: December 18, 2012, 23:47:34 »

 Grin Grin


* Kopie_van_Sleetje_rijden_in_de_oude_tijd.eind_nieboerweg.jpg (48.79 KB, 492x365 - bekeken 4981 keer.)
Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #12 Gepost op: December 19, 2012, 14:58:08 »

Alles in Duindorp had met sneeuw een echt winters uiterlijk maar gaf ook het kerst gevoel veel meer impassie. Als er tenminste voor de kerst sneeeuw lag. Maar volgens mij hebben we dat regelmatig beleefd. En Prop wij zijn eens ten zuiden van het koepeltje gaan sleeën was lekker stijl daar en geen anderen. We gingen dikwijls over de kop maar wel hard. Nu zal het van wege de wet op veiligheid niet meer mogen maar ook toendertijd was het echt listig op die plek.
Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #13 Gepost op: December 22, 2012, 16:43:32 »

Ach ik heb het al meer keren gezegd ik ben een zomerkindje. En dat trekt mij toch meer. Zo kwam gisteravond ineens een stukje memory op over het Zuiderstrand van toen. In een groepje van een man of 6 gingen we meestal via de pampusstraat of via het duin tegenover de Urksestraat naar strand. We gingen dan meestal in de buurt v/d strandtent van Dick v/d Pal liggen. ( Voordeel een vriendje zijn zus werkte daar.) Ook zijn zoon Tonny konden we mee opschieten die gozer kon toendertijd goed met die jeep rijden en wij reden dan ook graag mee als hij zomers ijs ging halen bij de ijsfabriek. Echt die knul speelde met die jeep door het mulle strand ongeloofelijk. Als wij dan hielpen met sjouwen kregen we nogal eens een flesje cola maar niet altijd de strandtenten van toen waren niet de Paviljoens van nu. Patat was er toen nog niet in dit soort tenten het bier en frisdrank werd door middel wat ik net boven beschreef door ijs koel gehouden.  Ook 's-avonds helpen helpen met strandstoelen ophalen die men niet had terug gebracht. De arbeiders brachten de stoelen wel terug, want die wilden hun borg terug en zoeken naar lege flesjes voor het statiegeld. En nu, nu heeft men maling aan het statiegeld teweinig waarde.
Maar wat hebben we als jeugd met minder in die tijd toch genoten. Moge het maar gauw zomer worden dan zien we hopelijk elkaar weereens op het Zuiderstrand.   Proost Proost
Gelogd
mick bal
Assistent
**
Berichten: 14


E-mail
« Reageer #14 Gepost op: December 24, 2012, 12:21:49 »

Vanuit een regenachtig appingedam wens ik alle schollekoppies een fijne kerst en een gezond 2013 toe!
Mick!! Proost Proost Proost

nog ff dit,met trommels en blikken de fanfare nadoen,wat een lawaai hihi,ik was vaak tambourmaitre hihi met stuk ijzer!
duifje spelen?
wat een lol toen moet er vaak aan terugdenken,zie nu vele verveelde kids op de fiets vaan met het chatijzer in de jatten,ja steek je klauw eens uit!!he???wa,s dat??
Memories uit onze jeugd ,ja met een houten scheepje door de zandgolven op strang ,we waren al gelukkig met een ouwe krant,oprollen ,fik erin en hardlopen,kwam de rook uit de achterkant krant en ons straal motortje was te gek!ook ruik ik het kaarsvet nog in memories ,we stonden in de hofjes licht te maken!En PROP van teer kreeg je witte tanden hihi!
Mazzel!!!
« Laatste verandering: December 24, 2012, 12:37:16 door mick bal » Gelogd
moeboy-oud
jongste bediende
*
Berichten: 6


« Reageer #15 Gepost op: Januari 23, 2013, 11:31:06 »

Dat moest toen heel prachtig geweest zijn, geloof in de tijd van de " A model Ford". Cool Cool
 
Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #16 Gepost op: Januari 29, 2013, 16:49:51 »

Ja winters van toen nou de afgelopen weken heben we het zo'n beetje hetzelfde gehad, alleen nu zijn de huizen warmer en het buurt leven kouder.  Heb bij ons in de omliggende straten niet een glijbaan kunnen ontdekken. Kan mij vroeger herinneren dat je als groepjes probeerde de langste en de gladste glijbaan te maken. Sneeuwballen gevechten en we hadden nagenoeg weinig last van auto's dat is nu wel anders. Maar we hielpen de melk, groenteboeren en bakkers hunner karren door de sneeuw heen te duwen, dan konden we ze zomers weer belagen. en ja daar komt het weer toch die hoge Nol tjonge jonge wat was het daar druk als er sneeuw op lag.  Ben afgelopen tijd geen polshoogte wezen nemen zat niet lekker in m'n vel ben het trouwens nog niet helemaal kwijt.

Ja je had het ook over kolen je kon precies zien wie er eierkolen stookte en wie niet eierkolen gaf altijd een gele rook. In de Bruinbank, Breezand. Urkse en Griendsestraat  was het altijd uitkijken geblazen met die trapjes.     
Gelogd
sch-37
Member of Honor
Afd. Chef
*****
Berichten: 62


« Reageer #17 Gepost op: Februari 20, 2013, 11:04:54 »

Nieboerweg/Zeezwaluwstraat


* NieboerwegZeezwaluwstraat.jpg (129.59 KB, 800x495 - bekeken 6182 keer.)
Gelogd
sch-37
Member of Honor
Afd. Chef
*****
Berichten: 62


« Reageer #18 Gepost op: Februari 20, 2013, 11:05:51 »

Zeezwaluwstraat/Nieboerweg


* PluvierstraatZeezwaluwstraat.jpg (116.49 KB, 800x495 - bekeken 4854 keer.)
Gelogd
sch-37
Member of Honor
Afd. Chef
*****
Berichten: 62


« Reageer #19 Gepost op: Februari 20, 2013, 11:43:43 »

De winkels zouden van ene Harm Beverwijk geweest zijn maar ook voor mijn tijd want ik ken deze winkels niet anders als op de Nieboerweg een groente boer en pluvierstraat zat een stoffen winkel.

Goedemorgen Sch.37, deze mooie foto's zijn volgens de kleding van de heren  gemaakt toen ik nog in de rode kool zat  Grin Grin Grin - heb jij nog herinneringen aan deze twee winkels? Volgens mij ben  jij niet  veel ouder dan ik  Grin  Grin  .... 
 Wel ben ik wel heeeeel nieuwsgierig naar het verhaal  hierachter. De foto's hierboven ijn al vaker voorbij gekomen, als mogelijke achternaam van de  winkelier/eigenaar van de Fietsendokter die ook electrische apparaten verkocht (wat in de jaren dertig vaker voorkwam in die tijd van moderne vooruitgang)  zou Den Dulk zijn. Meer is mij niet bekend.
Deze winkel foto's met beschrijving ontbreken trouwens verder nog op onze winkelstand-topic dus dat zou weer een mooie toevoeging worden!

Groeten, Pluvier   

« Laatste verandering: Maart 21, 2013, 22:21:04 door plu4 » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #20 Gepost op: Februari 20, 2013, 16:06:03 »

Hallo Plu-4 en Sch -37.
Ach allemaal natuurlijk.
Waar zijn jullie  ?

Helemaal gelijk wat de Stoffen en Manufacturenzaak betreft  #20 en 22
hoek Pluvierstraat.
Deze fietsenhandel  zat er inderdaad als eerste in.
De naam van de eigenaar ,nee daar kan ik je niet aan helpen
Als  tweede zat er een lappen en stoffen zaak in,ook voor allerlei patronen, maar liep voor geen meter.
Gerund door twee oudere dames.
Die zich vergist hadden in  deze soort verkoop, omdat toen Kleding dracht,nog enorm in zwang was .
En dat verkochten ze niet !!!!!
De tijd was er nog niet rijp voor.

Later is er (door  wie ) ??dezelfde mischien  ?
De totale Inboedel als  asssortiment vervangen,en heeft men deze gewisseld voor een  pure Baby -artikelen zaak.
Omdat deze niet in Klederdracht in de wieg lagen. !!!!

Kompleet  met wol  , baby-brei-patroontjes,enz.kleine jasjes enz.maar ook knopen garen en band.
dacht men hier mee een Handel te kunnen doen.
Zelfs, een paar Kinder en de eerste Wandelwagentjes, --de kinderwagens met de eerste Harmonica -kap,waren er.
Men had op dit gebied weinig konkurrentie, want die bestond daar nog niet binnen Duindorp

Wel verder op in het Dorp zelf.    (OA, WESTDUINWEG EN KEIZERSTRAAT )

Ze waren echter ten opzichte van de Stad , veels te duur, en ook dit heeft niet lang  standgehouden.
Daarna  is de zaak verkocht aan de door jullie eerder genoemde grotere  stoffenzaak,(Naam =de Eerste --Engering -) (later verhuist  omg, Tesselseplein ?)waar ondertussen, WEL een  Markt voor stoffen , E.D. kwam.
De tijd ging veranderen.
Dit kwam mede , omdat de eerste Dames kwamen ,die  de Scheveningse DRACHT aflegden en Modern wilden.
Dit kwam .O.A. door Engering zelf , ---die een kompleet assortiment had , zodat men niet voor wat anders , weer verder moest.
En tegen redelijke prijzen,als men een komplete outfit kocht !!!
Behalve schoenen , daarvoor moest men naar een Firma Buis. ?


Waar zat die  ?


Als men iets verder ,naar rechts kijkt , ziet men de poort met een opslag plaats ,--nu weet ik wel nog dat  daar een Kolenboer  zijn  zooi had neergestort,op de binnen plaats.
Het  portiek daarnaast was de woonplaats van onze klas genoot  Karel Buitenhek, twee hoog.--Sch,-37 dit moet JIJ weten ?
 
EN recht er tegen over was het kleine  winkeltje  van HUS, de broodbakker. (Pluvierstraat  dus ).
Van de andere Fietsenhandel ., nee daar kan ik niet mee helpen, --weet daar ook niks van.

Groeten Prop.


 
« Laatste verandering: Februari 27, 2013, 23:37:17 door plu4 » Gelogd
sch-37
Member of Honor
Afd. Chef
*****
Berichten: 62


« Reageer #21 Gepost op: Februari 20, 2013, 17:12:52 »

Prop

Karel woonde op het portiek helemaal boven rechts en nu woont hij ergens in Bodegraven en kort geleden is zijn oudste broer Jaap overleden.Dus alleen Jan en Karel leven nog.

Gr.Jan
Gelogd
Rietje Mellaart
jongste bediende
*
Berichten: 1


E-mail
« Reageer #22 Gepost op: Maart 21, 2013, 09:40:48 »

 :Smiley  :Smiley  :Smiley

.....Halo My name was Rietje Mellaart...
I left with my whole family in 1967 to Canada and I was then 15 years old..
I so would like to meet or hear from my friends that I grew up with ..
I feel so bad for I cannot remember ther names and most my girl friends would have different last names, that would make it more difficult to find them..we lived on the 3 rd floor in the Walcherse Straat...I grew up ther since I was a little baby ..I was always homesick and missed the smell of the sea and dunes and remember getting sea kraken from the boats..lots of good and not so good memories...I would like to make a trip back to my yesterday years ...My 2 brothers and sister made it back for the reunion from the Thabor Schools and I felt bad  that I could not make it and missed out on a great time...
Send me a little note and I would gladly send you a response back and greatly appreciate that...
Thank You for your time and best wishes from me...
 
(vertaald)
"..... Hallo Mijn meisjesnaam is Rietje Mellaart ...
Ik verhuisde met mijn hele familie in 1967 naar Canada. Ik was toen 15 jaar oud ..
Ik zou graag weer eens iets willen horen van mijn vrienden en vriendinnen van toen waarmee ik ben opgegroeid..
Het spijt mij dat ik mij na zoveel jaar  de meeste  namen niet meer kan herinneren, en met jullie (mogelijk nieuwe) achternamen wordt het nog moeilijker om jullie te vinden ..
Wij  woonden op de 3e verdieping in de Walcherse Straat ... ik ben op dit adres opgegroeid sinds ik een kleine baby was ..
ik heb al zo veel jaren heimwee en mis de geur van de zee en de duinen en niet te vergeten het krijgen van de zeekaken van de boten
Er zijn zo veel goede en ook minder goede herinneringen ... graag zou ik, als dat kon  een tijdreis willen maken ...... terug naar mijn jeugdjaren !
Mijn 2 broers en zus maakten die terugreis in 2004 voor de reünie van de Thabor Scholen, en ik vond het zo jammer dat ik deze reis toen niet kon maken.
Ik miste een geweldige tijd ...!
Nu kijk ik uit naar jullie reacties;  ik zou graag nog eens over mijn jeugdjaren in die tijd willen praten, ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand op mijn brief reageert. 
Met hartelijk dank en de beste wensen van mij ...

Riet  Mellaart  Slaap-lekker
« Laatste verandering: Maart 28, 2013, 00:37:48 door plu4 » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #23 Gepost op: Maart 21, 2013, 23:29:25 »

Hallo, Rietje Mellaart,

Dank je wel voor je mooie brief.
Jouw woorden zijn voor veel van onze forumleden herkenbaar omdat wij allemaal dat gevoel van heimwee kennen.
Ikzelf woon óók niet meer op Duindorp, maar vanmiddag was ik daar weer even.
Er is heel veel veranderd sinds 1967!
Dat heeft jouw familie in 2004 denk ik ook wel verteld.
Hebben zij toen ook nog foto's gemaakt van Duindorp en jullie oude huis?
Inmiddels zijn we alweer bijna 10 jaar verder en de veranderingen in Duindorp gingen ook door na 2004!
Ik zal je de komende tijd graag hier wat foto's van toen en van nu laten zien!
Vandaag  maakte ik deze van de Walchersestraat!
Een deel van de Walchersestraat is nieuw.
maar.....volgens mij staat jullie huis er nog wel!
Kijk maar eens goed!
Roept dit herinneringen op?!
in de verte zie je de duinen (en de vernieuwde Wieringsestraat)!
Sorry van al die geparkeerde auto's en fietsen.
Ook hier heeft de tijd niet stilgestaan  

Met hartelijke groeten, Pluvier Wink


Hello, Rietje Mellaart,

I hope you still can read Dutch?
Thank you for your nice letter.
Your words are for many of our forum members recognizable because we all know that feeling of homesickness.
But this afternoon I was just back at Duindorp for a short visit...
A lot has changed since 1967!
Did your family in 2004 also mentioned to you?
And do they then take also pictures of Duindorp and your old house?
Meanwhile it's already 10 years ago and the changes in Duindorp continued after 2004.
I like to show you more photos soon.
Today I made pictures of the Walchersestraat.
A part of the Walchersestraat is brandnew building.
but ..... I think your old house is still there!
Take a good look!
Raises memories?!
In the distance of this road you can see the dunes (and renewed Wieringsestraat)!
Sorry about all the parked cars and bicycles.
Again: The old times are gone...

With my regards, Pluvier  Wink


* Walchersestraat_2013.jpg (110.95 KB, 628x471 - bekeken 4290 keer.)

* walchersestraat_2013_a.jpg (136.81 KB, 471x628 - bekeken 4199 keer.)
« Laatste verandering: September 01, 2013, 22:00:37 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #24 Gepost op: Maart 21, 2013, 23:58:35 »

Herken je er nog iets van, Rietje? Is dit jullie vroegere woning? Uiteraard gerenoveerd.  Of vergis ik mij?
Deuren en ramen zijn  waarschijnlijk vervangen door nieuwe Cheesy
De hoekpanden bestaan ook nog en de winkels van toen zijn nu woningen.

Recognize some, Rietje? Is this your former house? Obviously renovated. Or am I wrong?
Doors and windows are to be replaced by brandnew Cheesy
This part of buildings still exist and the shops on the corner  are now houses.


* Walcherstraat_2013_voordeuren.jpg (166.35 KB, 471x628 - bekeken 4164 keer.)

* walchersestraat_gerenoveerd.jpg (148.6 KB, 628x471 - bekeken 4170 keer.)
« Laatste verandering: Maart 24, 2013, 23:31:34 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #25 Gepost op: Mei 24, 2013, 13:41:42 »

Hebben jullie dat nou ook, dat je nog wel eens terug verlangt naar die heerlijke, warme en lange zomers van weleer?
Er kwam geen end aan, zo leek het wel!
Nou ja het hield wel een keer op maar wat leken die zes weken schoolvakantie in onze herinnering laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang !
Wij zaten natuurlijk ook heel vaak op het strand..... 
Ga je mee, eventjes hééééééééél  ver terug in de tijd?
Liep letterlijk  tegen deze foto's aan......

Met de hele familie naar het strand.
Gezellig pootje baden!
Jaren vijftig, begin zestig?


* Dagje_strand_1.jpg (190.86 KB, 720x875 - bekeken 4031 keer.)
« Laatste verandering: Mei 24, 2013, 21:48:57 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #26 Gepost op: Mei 24, 2013, 13:44:51 »

  Er was altijd wel iets dat onze aandacht trok.... en natuurlijk wilden wij óók wel eens meevaren....


* dagje_strand_2.jpg (219.52 KB, 954x715 - bekeken 4021 keer.)
« Laatste verandering: Mei 24, 2013, 21:49:28 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #27 Gepost op: Mei 24, 2013, 13:45:50 »

Ja meehelpen de zee induwen, dat mocht meestal wel,
het was toendertijd allemaal nog niet zo georganiseerd.....


* Dagjen_strand_3.jpg (170.76 KB, 980x735 - bekeken 4003 keer.)
« Laatste verandering: Mei 24, 2013, 21:49:52 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #28 Gepost op: Mei 24, 2013, 13:54:31 »

En wat zou je nú zeggen van de badmode van toen.........   Shocked

Met dank voor de mooie foto's, fam. Vlietland!


* Dagje_strand_4.jpg (241.67 KB, 980x735 - bekeken 4141 keer.)
« Laatste verandering: September 01, 2013, 22:01:09 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #29 Gepost op: Mei 24, 2013, 15:07:02 »

Leuk ,
Heel leuk.
Vooral door de hoge golven duiken.

Maar
Dit kon je OOK gebeuren.!

klik hier,speakers aan.
http://www.youtube.com/watch?v=TneyM4-14ZA
« Laatste verandering: Mei 24, 2013, 15:10:22 door Prop » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #30 Gepost op: Juni 11, 2013, 16:31:13 »

Het leuke van dit forum is dat hier regelmatig herinneringen aan het Duindorp van vroeger worden gedeeld.
Deze maand heeft 'De Oud Hagenaar' de jeugdherinneringen van een oud-duindorper Kees Rog (1942) gepubliceerd.
Wie in Den Haag woont kan wel aan deze (gratis) editie komen en het stuk lezen, wij mogen gebruik maken van de link naar de digitale uitgave.
Met onze complimenten naar de auteur van dit artikel, Frans van der Helm,
zie ook het bericht hieronder!

Plu4  Wink


* De_oud-Hagenaar.jpg (144.65 KB, 489x670 - bekeken 4073 keer.)
« Laatste verandering: Augustus 08, 2013, 19:50:03 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #31 Gepost op: Juni 17, 2013, 15:13:52 »

"Maak voor het uploaden gebruik van deze link  -->  http://www.deoud-hagenaar.nl/  (en eventjes wachten met opladen)
dan kan je de voorpagina en de rest van de krant duidelijk lezen!

Nieuwsgierig als ik was heb ik natuurlijk óók even gekeken op júllie webpagina en zag De Oud-Hagenaar reeds staan
Wat een leuke website en een goed initiatief!"

Frans van der Helm.
« Laatste verandering: Juni 25, 2013, 10:08:27 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #32 Gepost op: Augustus 08, 2013, 19:45:07 »

"Maak voor het uploaden gebruik van deze link  -->  http://www.deoud-hagenaar.nl/  (en eventjes wachten met opladen)
dan kan je de voorpagina en de rest van de krant duidelijk lezen!
Nieuwsgierig als ik was heb ik natuurlijk óók even gekeken op júllie webpagina en zag De Oud-Hagenaar reeds staan
Wat een leuke website en een goed initiatief!"

Frans van der Helm.

Bedankt voor je compliment Frans van der Helm, jij weet als geen ander hoe herinneringen aan vervlogen tijden  iets kunnen toevoegen aan het hier en nu.
Al was het  alleen al  het besef dat we veel te danken hebben aan het doorzettingsvermogen en creativiteit van de mensen van weleer.
Je bent hier altijd welkom hoor, en ook wij blijven de Oud Hagenaar met grote belangstelling en met veel  genoegen volgen!
Plu4 
« Laatste verandering: Augustus 08, 2013, 19:52:03 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #33 Gepost op: Augustus 09, 2013, 23:23:04 »

Herinneringen aan Duindorp
Ja ,maar dan toch meer de vrije Woens- en Zaterdag middagen , dat je niet naar school hoefde .
Dan begon het avontuur  pas.
Met je vriendjes werd er meestal  even kort overlegd waar je die middag naar toeging.?
Bleef je in Duindorp ?, of  ging je de Haven langs ,---waar meestal meer avontuur was.?
Vaak zaten we aan de haven,waar van alles  te bekijken viel, --
Nu praat ik wel over  de hele ouwe tijd , dat er nog rijen Tonnen lagen.
daar kon je  fijn mee te keer gaan,
Tonnen tik was nog  het onschuldigste spelletje ,
Aan  de kanten stonden altijd een rij rechtop ,(om wegrollen  van de rest te voorkomen ) en als je daar op sprong , was je vrij,--

Anders moest je al springend van de ene  naar de andere kant zien te komen  , zonder  dat je getikt werd.
Het is wel eens gebeurt , dat  als je te hard aankwam , en sprong---- op het deksel van een rechtopstaande ton.

Dat het deksel brak, ---en je zakte met  je kousen en schoenen  in de Haring -prut.
Meestal was dat een ramp, want pekel beet in je magere blote beentjes als het opdroogde,maar niet zeuren , de middag was pas begonnen,

Kreeg je  trek, ging je een beetje Pesten bij Rokerij  Kwakkelstein,
waar altijd twee deuren open stonden van wege de smook.
Als de werklui , de rokers  tierend en scheldend op je afkwamen om je naar buiten  te schoppen
liet je  ze erg dichtbij komen,
Maar je  vriendjes hadden bij de  andere  ingang al  een paar gerookte bokkemen of makrelen gesnaaid .

Een  stukje verder  stonden overal  langs de waterkant  nog elektrische aan- sluit huisjes/kasten voor het
lassen denk ik aan de schepen.
Op de betonnen rand zaten we dan  naast elkaar de   gepikte vissen op te vreten.
Zakdoek voor je vieze  vette handen , was er wel  of ergens een oude krant.

Langs je broek ging ook goed.
Als de fluit van  de scheepswerf ging, was dat het  sein ,om te maken dat je weer met spoed naar Duindorp kwam, ( Om 5 -UUR -?)
Nog  even een  broekzak vol steken met  verse garnalen bij de visloods  die meestal tegen die tijd net gelost werden, gekookt en al van boord,van de kottertjes

Thuis gekomen  kregen we meestal  geduvel met  Moeders , omdat je stonk als een  als een oude  vislogger , en je jouw eten niet op  at.

Goeie tijden, Gouwe tijden

Prop.



* nog_meer_tonnen.jpg (44.63 KB, 600x363 - bekeken 3830 keer.)

* Rijen_tonnen.jpg (74.34 KB, 874x594 - bekeken 4293 keer.)
« Laatste verandering: Augustus 10, 2013, 10:08:51 door Prop » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #34 Gepost op: September 01, 2013, 22:28:43 »

 Ja, ook de jaren vijftig, zestig, zeventig en later  komen hier nogal eens voorbij.....dat was een mooie tijd,
de herinneringen komen vanzelf weer naar boven borrelen bij het lezen van iets hier of het zien van een leuke foto van lang geleden.
Wie vindt het nou niet boeiend om samen herinneringen op te halen over iets wat vroeger gebeurde ...op Duindorp?
Of misschien wil je wel een leuk voorval delen waar je nu,  na al die jaren, nóg wel eens om moet lachen.... Grin

We hebben hier de ruimte!
 
« Laatste verandering: September 01, 2013, 22:30:31 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
sparky
Assistent
**
Berichten: 19


Schoonheid zit niet in het uiterlijk


E-mail
« Reageer #35 Gepost op: September 03, 2013, 20:18:43 »

Het is eigenaardig maar altijd als deze datums op mijn scherm komen dan komt die tijd van 1950/54 naar boven en met deze tijd komen al die fijne momenten weer terug van mijn jongeren jaren voordat ik Holland verliet met mijn ouders om in een buitenlands land te gaan woonen voor,en dat is de laatste jaren doorgekomen, de rest van mijn leven.
Als ik eerder hebt vertelt spandeerde ik veel tijd in de Duinsdorpse omgeving en ontmoeten daar vrienden die nu nog vrienden zijn na nu bijna 60 jaren later.
Wij zijn allemaal ouder gewoorden en jammer genoeg zijn sommige dierbaren vertrokken uit ons bestaan maar voor mij als iemand iets zecht over deze tijd komen, als PLU zei in haar laatste bericht, gedachtens op borrelen die voor jaaren weg gezet zijn/waaren op de planken van mijn gedachten kast. Om daar weer op in te gaan is niet noodig maar toch wilde ik daar iets over zeggen en ik hoop dat het dezelfde gedachtens opbrengt met anderen leezers. Zoo met een anderen koffie ga ik weer terug naar de tijd van de Ambacht school, het wandelen door de duinen en over het strand naar meestal righting Katwijk, later de visites naar de amusement tenten op de boulevard en het luisteren naar Pia Beck door het raampje. Het wandelen arm in arm met mijn meisje en het kijken naar het vuurwerk enz enz een mooie tijd mensen maar voor nu  Slaap-lekker. Groeten van Aus en Moe van sparky.
Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #36 Gepost op: September 03, 2013, 20:29:50 »

Dank je wel voor je mooie woorden, Sparky.
Wat geweldig leuk dat je na al die jaren nog kontakt hebt met je beste (Scheveningse) vrienden van toen.
Een goed Hollands spreekwoord luidt: Echte vrienden blijven vrienden!
Dat blijkt maar al te waar!!!!

En het is ook altijd fijn om jou hier te zien dus....................
speciaal voor jou daarom deze heerlijke nostalgische  video,
waarin een jou ooit zo dierbaar iemand van vroeger ons allemaal de hartelijke groeten doet!

En dat allemaal op deze mooie, warme, nazomer  dag in september 2013!
Speakers loud please !!!!


http://www.youtube.com/watch?v=RcYi2Xtk6uk
« Laatste verandering: September 04, 2013, 16:55:23 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #37 Gepost op: September 28, 2013, 11:27:17 »

Om ons collectieve geheugen wat op te frissen duiken we hier graag  af en toe weer even samen in het verleden.
 
Met of zonder foto's hier herinneringen ophalen, elkaar aanvullen over typisch duindorpse plekken, straten, scholen, winkeltjes, clubhuizen, bijzondere evenementen en gebeurtenissen enz.!

Voor wie dit ook leuk vind en/of zelf ook nog bijzondere foto's of  mooie herinneringen bewaart aan het Duindorp van de vorige eeuw, staat het vrij  om te reageren. (*)
Natuurlijk met respect voor privacygevoelige onderwerpen en namen.
 
(*) Alleen geregistreerde leden kunnen hier berichten plaatsen. Aanmelden is eenvoudig en kost niets.
Maar reageren via ons emailadres kan ook: duindorpvrienden@live.nl
 


* fotos_maken.gif (15.41 KB, 90x135 - bekeken 3130 keer.)
« Laatste verandering: September 28, 2013, 11:32:49 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
gzv
Gast
« Reageer #38 Gepost op: Oktober 28, 2013, 17:00:54 »


  Hallo allemaal

   Ik ben opzoek naar een duidelijke foto van het hoekje van de  Pluvierstraat / Houtrustweg  uit de tijd dat Griffioen er nog was.
       Wie heeft er nog een.   Huh??

                                                                gzv
Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #39 Gepost op: Oktober 28, 2013, 17:52:26 »

Ja daar vraag je wat, g z v, goed zo'n vraag hier,
je weet maar nooit  waar deze vraag terecht komt,  en  of iemand 'm nog heeft;
ik kan me wel andere foto's herinneren van dat hoekje, (uit de tijd van vlak voor de sloop)
maar niet van het pand uit de glorietijd van Griffioen.
Heb je daar zelf ook nog speciale herinneringen aan?
Ik kende destijds  wel  een Willy Griffioen, zij zat destijds bij mij op school, we fietsten vaak samen op - maar ik weet niet meer of ze nou wel of niet familie was....
Wie kan ons aan die foto helpen?


* pluvierstraat_hoek_winkelpand__houtrustweg.jpg (96.23 KB, 671x367 - bekeken 4341 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 28, 2013, 18:03:20 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
gzv
Gast
« Reageer #40 Gepost op: Oktober 28, 2013, 18:18:26 »

  Hallo Plu4

 Nee ik heb er geen speciale herinnering aan.
 Het is ook voor mij een stukje historie wat ik wil bewaren.

                                                     gzv
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!