Alles over Duindorp
Maart 28, 2024, 10:52:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Alles over Duindorp gaat verder op http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?board=32.0
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Duindorp 1940-1946 Oorlogsherinneringen in tekst en beeld  (gelezen 149238 keer)
Golfje
Aministrator
***
Berichten: 48


Zee,duin en strand aan de Duindorpse kant


« Gepost op: Mei 03, 2007, 01:11:21 »

Duindorp 1940-1945
De wijk Duindorp werd door de Duitsers tijdens de bezetting ontruimd voor de aanleg van de Atlantikwall.
De terreur van de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog was dramatisch voor Duindorp. Voor de aanleg van de Atlantic Wall werd in de winter van 1942-1943 een klein deel van duindorp afgebroken.


kijk ook op: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/

Duindorp na 1945:
Na de bevrijding werd de wijk omheind en werden er mensen opgesloten die verdacht werden van collaboratie met de Duitsers.
« Laatste verandering: Juli 29, 2011, 15:58:57 door Golfje » Gelogd


Geen strand zo charmant
dan ons eigen Zuiderstrand
Golfje
Aministrator
***
Berichten: 48


Zee,duin en strand aan de Duindorpse kant


« Reageer #1 Gepost op: Mei 03, 2007, 18:32:45 »


foto: Uit veel straten waren de stenen door de bezetters weggestolen net als  hout en glas uit de huizen. Zo lag de Terschellingsestraat er na 1945 bij......
Het 'eiland' stond er niet veel beter voor.......


* Terschellingsestraat_zonder_straatstenen.jpg (57.31 KB, 487x431 - bekeken 9980 keer.)

* kranenburgweg.jpg (42.09 KB, 568x404 - bekeken 10361 keer.)
« Laatste verandering: Augustus 28, 2008, 11:57:03 door plu4 » Gelogd


Geen strand zo charmant
dan ons eigen Zuiderstrand
Golfje
Aministrator
***
Berichten: 48


Zee,duin en strand aan de Duindorpse kant


« Reageer #2 Gepost op: Mei 03, 2007, 18:42:22 »

Maar de teruggekeerde bewoners gingen niet bij de pakken neerzitten en staken de handen flink uit de mouwen!
Al stonden de hekken tot ieders ergernis nog langs de Houtrustweg.......!


Later kwamen ook de verhalen.....


* bewoners_terug_handen_uit_de_mouwen.jpg (44.34 KB, 605x432 - bekeken 10170 keer.)
« Laatste verandering: November 23, 2012, 15:33:53 door plu4 » Gelogd


Geen strand zo charmant
dan ons eigen Zuiderstrand
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #3 Gepost op: Mei 22, 2009, 08:58:25 »

Een hulde aan deze Scheveningse vrouw”
Geschreven door Jill van Calsteren,
De Scheveningsche Courant, 5-5-09

Scheveningen – De welbekende 'klinker' (omroeper) Toby had jarenlang een winkel in de Keizerstraat waar hij verhalen en foto’s over Scheveningen in de etalage plaatste. Deze verhalen trokken altijd veel bekijks en zette voorbijgangers aan tot gesprek. “Soms stonden er wel tien mensen te praten over deze artikelen”, weet Toby te vertellen. In het kader van 4 en 5 mei wil hij één van deze veel besproken verhalen graag onder de aandacht brengen.

“In mijn archief vond ik dit artikel wat ik van deze mensen voor mijn raam mocht hangen in 1993”, vertelt Toby. “Maar voor het verhaal zelf moeten we terug naar de oorlogsjaren.”
In 1942 lag de toen 23-jarige Trijntje Groen-Schaap in het ziekenhuis ‘Zuidwal’. Zij lag daar op de zaal naast een oudere vrouw, Sofie Huisman. De twee konden goed met elkaar opschieten en hadden leuk contact met elkaar. De gevolgen van de oorlog waren al duidelijk merkbaar, ook in het ziekenhuis. “U moet niet zo vriendelijk zijn voor die vrouw, ze is een Jodin”, zo liet één van de zaalzusters de Scheveningse Trijntje weten. Gelukkig trok zij zich hier niets van aan en zodoende werd dit een hechte vriendschap.
Zo gebeurde het dat enige tijd later de 20-jarige dochter van mevrouw Huisman, Judith, op bezoek kwam in Scheveningen. Judith Huisman was vanaf de Hoefkade naar de Ankerstraat komen lopen met op haar borst de verplichte en beruchte Davidster prominent in het zicht. De tram mocht toentertijd al niet meer door Joden gebruikt worden en ook de boulevard mocht niet meer door Joden betreden worden.  De bewegingsvrijheid van Joden werd zo flink bekort, overal waar zij gingen waren zij herkenbaar door de gele Davidsster en waren zo een makkelijk doelwit voor onwelwillende mensen.
“Een verschrikkelijke situatie, waar mevrouw Groen-Schaap gelukkig een goede oplossing voor had bedacht”, vertelt Toby. “Zij liet Judith de Scheveningse dracht aantrekken. Hierdoor konden zij zich beiden vrij bewegen. Absoluut geen ongevaarlijke actie in die tijd. Wanneer de bezetter hier lucht van had gekregen had het verhaal waarschijnlijk een tragische afloop gekend.”
Gelukkig was dit niet het geval en kon Judith Huisman met veel plezier terugkijken op haar bezoek aan Scheveningen. Een herinnering die blijft bestaan in de vorm van een foto genomen door de tante van Judith genaamd Rose. Op de foto genomen in de Ankerstraat voor huisnummer 40, staat links Judith Huisman en rechts Trijntje Groen-Schaap met op haar arm haar zoon, Krijn Groen.
Toby: “Een hulde aan deze Scheveningse vrouw, dat zij in die donkere tijden zo een actie durfde te ondernemen!”

De foto werd destijds genomen door tante Rose.....


* Rose.jpg (11.91 KB, 251x201 - bekeken 7867 keer.)
« Laatste verandering: Mei 03, 2011, 19:57:17 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #4 Gepost op: April 20, 2010, 14:00:54 »

De verhalen ,komen nu ook ,weer bij me boven van de ,,ETENSTOCHTEN,, in de Honger winter,die hij soms Alleen(mijn Vader) ,en soms met een Oom ,helemaal ondernam ,om zijn Gezin ,in Leven te houden .
Tot ver in Gelderland en Noord -Holland toe !!!!!

En altijd maar de angst ,dat je  gepakt werd ..
Het scheen vooral ,erg  link te wezen rond de IJSEL ,om die over te komen.

Het was een van de weinige bruggen ,die nog heel waren ,dus je moest wel ,daar ,er over heen.

Wat een RESPEKT,heb ik voor deze Generatie .die ONS heeft groot gebracht .onder zulke omstandigheden.

EEN EITJE !!!!! echt waar .voor mij als Babytje ,in stro ,in zijn binnenzak uit Noord ?Holland vandaan ,meegenomen  voor zijn Babytje ,~~IK~~~,in de kinder stoel, en smijt het er af ,,

Aard appels in Jute zakken op zijn Transport/fiets ,met HOUTEN BANDEN; bijna THUIS in de rand ,van DEN HAAG ,werd in beslag genomen,door Kontrole Posten ,10 dagen weg ,slapen in Hooibergen ,en schuren voor je Gezin.

Wij  zouden ons  ,eigenlijk een beetje moeten schamen ,IN DEZE-----komsumptie /maatschappij ,waar alles ,zo maar kan!!!!

en voor het grijpen ligt ,--------en we het overleven aan DEZE Generatie te danken hebben .

Met een kleine variatie ,zou ik bijna zeggen ,---OUDE Tijden ,Goeie Tijden----- ,nou vergeet het maar ,de mensen stikten van de armoe , en uitputting .

Sommige ,stierven ,als nog , omdat men te ver heen, heen was, ondanks dat er voedsel gedropt werd.

Groeten Leo.
« Laatste verandering: Mei 03, 2011, 19:39:44 door plu4 » Gelogd
fluffy
Assistent
**
Berichten: 15


« Reageer #5 Gepost op: April 21, 2010, 03:09:33 »

Hallo allemaal,,
Even reageren op deze site,,

Ik weet zelf niet veel van die tijd,, ben wel in de oorlog geboren, en was net 3 jaar toen we bevrijd werden en hebben ze mij weer met een flesje eten moeten geven anders was ik overleden, Mijn broertje, geborenin Febr, 1945, is op 27 April van de honger gestorven mijn vader heeft hem op een krui wagen weggebracht,, Ik hoorde van mijn zusje, 3 jaar ouder, Dat onze moeder er op uit ging voor eten , en een keer stond ze in de deur en kwam mijn moeder er aan , ze werd aangehouden en het eten ,,aardappels, werd afgepakt, Wij woonde toen in Leiden daar waren we naar geevuwqueert, ,, weet niet hoe dat te shrijven!,, Onze vader zat onder gedoken, En werd er thuis nooit met onze ouders over die tijd gesproken,,

 groetjes,, Tonny,
« Laatste verandering: Mei 03, 2011, 19:40:17 door plu4 » Gelogd
Duindorper
Gast
« Reageer #6 Gepost op: April 23, 2010, 06:43:44 »

Ik heb de oorlog niet meegemaakt maar ik weet van horen en zeggen,dat deze oorlog verschrikkelijk is geweest. Als ik deze duitse soldaat in uniform op de Duindorp brug zie lopen dan gaan bij mij de haren omhoog.


* Duindorpbrug_001.jpg (21.84 KB, 599x421 - bekeken 8546 keer.)
« Laatste verandering: April 23, 2010, 06:53:57 door Duindorper » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #7 Gepost op: April 23, 2010, 07:23:48 »

Mooie foto  Duindorper, maar de moeders en hun kinderen lachen op de foto en ik kan me niet voorstellen dat ze dat zouden doen als die soldaat een Duitser was geweest!
Aan de kleding van de man hierboven is te zien dat het een Hollandse soldaat betreft die op Duindorp gemobiliseerd was.
 
« Laatste verandering: Juli 31, 2011, 14:37:47 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #8 Gepost op: April 23, 2010, 07:49:06 »

Herinneringen uit de oorlogsjaren 1940-1945 

Het was een moeilijke tijd en cabaretier Louis Noiret probeerde de moed erin te houden. Hij trad op als soldaat 'Kobus Kuch' met het volgende liedje:

Ik ben Kobus Kuch
Kom van Burgerbrug.
Doch beschouw me niet als een sul,
Hoe je 't ook beziet
mensch vergis je niet
want ik ben een beste knul.
En ik dien den Staat
als een goed soldaat.
aan de grens of kust
Zeg maar waar je me lust.
'k Waak voor groot en klein
en trek nooit de lijn
ieder kan dus rustig zijn!


Ik ben Kobus Kuch uit Burgerbrug.
'k Voel me vroolijk vrij en fit.
Ik ben wat je noemt een lid
waar de geest van De Wit en De Ruyter nog in zit.
Ik ben elken vijand steeds te vlug.
niemand heeft van mij terug.
Wie staat altijd op de bres in Burgergrug
KOBUS KUCH! ! !


'k Zing m'n leven lang
van: We zijn niet bang!
Als het moed dan vlam ik van moed!
'k Heb een tijd gevrijd
met een keukenmeid.
dus voel ik me goed doorvoed.
's Zondags kip of duif
's Maandags varkenskluif,
's Dinsdags zóó'n homp worst.
En geen dag leed ik dorst!
Heel de compagnie
keek vol jalousie
elken dag naar mijn Marie.

Refrein

Als er één soms zegt:
Een soldaat heeft 't slecht.
Beste man, die weet er van niks van.
Want ik lach voor twee
steeds op de chambrée.
'k Ben zoo zorgeloos als 't maar kan!
't Is van uur tot uur
een gezondheidskuur.
en je word Als vent
Moeders pappot ontwend.
En wat is er nou
schooner dan de trouw,
aan ons fiere Rood-Wit-Blauw
.
« Laatste verandering: Januari 20, 2015, 17:40:33 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #9 Gepost op: April 23, 2010, 08:36:02 »

Hallo Allemaal
Hier komt ook zijn (Hollandse ) achternaam ,vandaan ,voor Toneel gekozen.

Denk maar aan het Oude soldaten-lied.

Rats , Kuch en Bonen. is een Soldaten - Diner .
Rats , Kuch en Bonen ,doe daar je Maaltje .maar mee.!    (in je Rats zitten )(in je eigen SMERIGE SOEP zitten )

Je Kuchje opeten , is je Boterhammen   happen.
Kuch  is Oud-Hollands,ook wel je  Mik,genoemd.
Kuch was ,meestal nog al donker brood ,met veel Rogge er in.
Mik ,was Luxer ,wat zachter ,en werd later,veel meer voor Krenten-brood gebruikt.
Denk   maar aan Krentenmik (b.v. Kerst )
Later is het woord, Mik ook gebruikt om je mond aan te duiden.

Stop je eten in je Mik.
Leo.

« Laatste verandering: April 23, 2010, 12:29:32 door lfcvanderbrugge » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #10 Gepost op: April 25, 2010, 13:45:44 »

Rats, kuch en bonen....Leo schreef het al, soms gaan woorden een eigen leven leiden.
Wat betreft de herinneringen aan de oorlogsjaren, wie in die tijd te jong was (of nog niet eens geboren) kan  met onderstaand filmpje toch een indruk krijgen van in de jaren 39/40.
Het nederlandse leger staat  paraat.
Indrukwekkend filmpje met authentiek beeldmateriaal en op de achtergrond het authentieke Rats, Kuch en Bonen-lied van Lou Bandy.

http://www.youtube.com/watch?v=EgV3-a5FE80&feature=watch_response_rev


* _rats_kuch_en_bonen_curry.jpg (18.55 KB, 380x304 - bekeken 7821 keer.)
« Laatste verandering: April 26, 2010, 10:17:53 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #11 Gepost op: Mei 02, 2010, 15:54:30 »

Hallo Allemaal .

Wat een schitterende Reportage
 

mijn  komplimenten.
Ik heb met spanning ,zitten lezen.
kijk hier eens even .ivm ,voedsel=droppen.
http://www.youtube.com/watch?v=_G56Vur2UQU
Groeten leo.
 
« Laatste verandering: December 04, 2012, 15:37:57 door plu4 » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #12 Gepost op: Mei 02, 2010, 20:41:17 »

Hallo Allemaal  ,

Voedsel uit de Lucht , voor een Stervend Holland ,
Voor velen ,kwam het Helaas ,nog te laat.
1e Foto, Schenkkade ,viadukt, Den Haag.
 2e Foto boven Ypenburg ,in de verte nog een Schim ,van een Begeleidende Spitfire , ? te zien.

Om als nog , bescherming te bieden, indien nodig. ?


* voedseldropping.jpg (5.96 KB, 250x174 - bekeken 6623 keer.)

* Lancaster_met_voedsel.jpg (24.83 KB, 768x576 - bekeken 7472 keer.)
« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 09:03:14 door plu4 » Gelogd
rob
Gast
« Reageer #13 Gepost op: Mei 03, 2010, 16:20:58 »

Ja  hallo Zeerover en allemaal. Plu4 heeft het goed gezegt, Bedankt Zeerover, ik heeft een kopij van u bericht gemaakt en stuur het in de post naar mij moeder toe en  u weet dat zij niet aan de cmptr/pc zit. Wat u ons vertellt heeft was natuurlijk heel interessant. Groeten rob
Gelogd
roker
jongste bediende
*
Berichten: 8


« Reageer #14 Gepost op: Mei 05, 2010, 11:44:34 »

Er moet ook nog een verhaal zijn van de V2 . Die viel in de Indigostraat . Zal het eens vragen aan mijn buurman

Ik heb nog wel een stukje op internet gevonden . Helaa is het in het Egels .

The residents of Den Haag were still unknowing targets of wayward rockets. A rocket launched from Ockenburg on January 1 came down in a heavily populated area at (17.17 hrs). Several meters above the launch table the rocket turned 160 degrees, then blasting low over two cemeteries, it came down in the houses in the Indigostraat, corner Kamperfoeliestraat, at a distance of 3600 meters from the launch site. 38 people lost their lives. The Dutch doctors and nurses, who arrived very quickly, could not start with their work until after the Germans collected the remains of the rocket. 
« Laatste verandering: Mei 05, 2010, 12:57:00 door roker » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #15 Gepost op: Mei 05, 2010, 12:20:15 »

Beste Duindorpvrienden en vriendinnen, vandaag is het 5 mei.
We vieren vandaag voor de vijfenzestigste keer bevrijdingsdag.
Wie onder ons herinnert zich die allereerste  bevrijdingsdag nog?

Ik niet, want ik werd  vijf jaar later geboren maar ik herrinner
mij nog wel en indrukwekkende bevrijdingstocht door Duindorp
en de porceleine bevrijdingsbeker die we in 1955 allemaal kregen.

Ook herrinner ik mij nog wel het bijzondere bevrijdingsdag gevoel
wat toen onder de mensen leefde, en wat je als kind toch oppikt:
We zijn vrij! Lang leve de vrijheid!!
 
Namens het hele webteam,
Allemaal 'n mooie bevrijdingsdag toegewenst!
P4 


* 1955.jpg (20.34 KB, 353x395 - bekeken 6009 keer.)
« Laatste verandering: Mei 03, 2011, 19:48:35 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #16 Gepost op: Mei 05, 2010, 20:26:29 »

Hallo Allemaal

Bedankt Roker , voor je Artikel, dit hier -onder is ter aanvulling ,van je Bericht # 15

RAKETINSLAG INDIGOSTRAAT
De meest bekende is de raketinslag in de Indigostraat hoek Kamperfoeliestraat op 1 januari 1945 te 17.15 uur.

Raketinslag op 1 januari 1945 in de Indigostraat hoek Kamperfoeliestraat met zicht op de Rabarberstraat. Foto door H.C. Mojet. Verzameling HGA, fotonr. 1944 XII 3.

Het was een geluk bij een ongeluk, dat deze raketinslag laat op de middag plaats vond, omdat toen veel mensen elders nieuwjaar aan het wensen waren. Ik citeer: "Het noodlot trof een familie en vele anderen, die het niet overleefden, om 18.00 uur op nieuwjaarsavond 1945. Een V2 boorde zich al wentelend in de huizen van de Indigostraat hoek Kamperfoeliestraat. Gewond en ontredderd zonder huis en goed trokken zij naar de Malakkastraat. Op 25 januari 1945 viel weer een V2 in de Riouwstraat hoek Borneostraat; een volledig doorgeblazen huis met door puin bedekte kamers. Ze vertrokken weer naar de Carel Reinierszkade, recht tegenover een Duits luchtafweergeschut (FLAK). Een blindganger hiervan in de gang en veel luchtgevechten (:onveilig). Totdat het bombardement van het Bezuidenhout hen deed vluchten naar familie in Noord-Holland. De tocht, die lopend werd afgelegd, was angstig en vol ontberingen".


Met dank aan, H.C. Mojet uit zijn Verzameling.
« Laatste verandering: Mei 06, 2010, 09:29:12 door lfcvanderbrugge » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #17 Gepost op: Mei 07, 2010, 15:23:29 »

Hallo Allemaal

Nog even een aanvulling op het You-Tube Filmpje , let vooral op de Meneer ,met het Kommentaar ,---rond de 7 Minuten, !!!!
Hij praat  hier duidelijk ,over Den Haag.
Groeten Leo.
« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 09:01:09 door plu4 » Gelogd
fluffy
Assistent
**
Berichten: 15


« Reageer #18 Gepost op: Mei 09, 2010, 19:45:38 »

          #  1192
                          Hallo Plus  4.

                 Ja, zo'n bevrijding's beker uit  1955 heb ik ook nog in mijn glazen kast staan,! Maar er staat een grote

                 V op en de Leeuw van Oranje, 

                 Het is een van mijn dierbare herrinnerringen,,,, Cheesy

                        Gr,, Tonny,


Dat klopt, er zijn er meer versies, afhankelijk van het jaar (1960 was ook zo'n herenkingsjaar)
Ik koester deze!!!!
Pluvier.
« Laatste verandering: Januari 09, 2011, 22:38:27 door plu4 » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #19 Gepost op: Mei 24, 2010, 00:16:30 »

Hallo Tonny.
Wat leuk dat jij die bewuste Beker ,nog ,steeds ,HEEL in je bezit heb,
Ik ken ,hem precies zoals je beschrijft en had de zelfde .
Jaren lang ,voorzichtig ,gekoesterd, tot natuurlijk in een vlaag ,van onoplettend heid ,
                                                                         de boel tussen je vingers glijd .

Op sommige Oranje -huis -Beurzen ,zie je ze nog wel eens, te koop aan geboden worden, maar voor een flinke prijs .
Dus wees er zuinig op.
Groeten Leo.
Gelogd
roker
jongste bediende
*
Berichten: 8


« Reageer #20 Gepost op: Augustus 02, 2010, 20:21:31 »

Ik heb nog wat gevonden  Grin Grin Grin

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1280773676
Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #21 Gepost op: Oktober 21, 2010, 11:28:35 »

Hallo Allemaal
Ik  vond deze Foto weer terug .
Toch maar even vastzetten , Zeezwaluwstraat dik na WW-II
Foto komt ook voor in Spitten in Duindorps Verleden.

Gr.Leo.


* Zeezwaluwstraat_vlak_na_de_oorlog_plat-1.JPG (44.18 KB, 561x387 - bekeken 6175 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 21, 2010, 19:17:22 door lfcvanderbrugge » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #22 Gepost op: Oktober 21, 2010, 11:42:37 »

En deze

Kranenburgweg/Eiland en
Meeuwenstraat na terug komst na de Oorlog de boel op ruimen.
Foto,s van uit onze eigen  Forums.
Leo.


* Herschaalde_kopie_van_Het_Eiland-1.jpg (54.92 KB, 500x355 - bekeken 5757 keer.)

* Herschaalde_kopie_van_LAMPENWINKEL__later_vd_Broek_Radio-1.jpg (55.47 KB, 500x357 - bekeken 6063 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 21, 2010, 19:18:33 door lfcvanderbrugge » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #23 Gepost op: Oktober 22, 2010, 18:41:54 »

Hallo Allemaal

Kijk nog eens naar het You-Tube filmpje over de Oorlog, ivm, het nog even onder de aandacht brengen, van  Hongersnood in Holland,en bevrijding waar binnen kort wat verder op in gegaan wordt,
en vooral met Kort geleden Ontvangen Papieren.
Zuinig Bewaard door de Moeder van Harry (Moeboy) in een schoenen-doos ,waarin wat nieuwe Proclamaties in staan.
Men staat met de neus in Afwachting, naar de Bevrijding,maar het is nog niet zo ver.

Men waarschuwd de Bevolking nog ernstig .
Met hele grote dank van Harry ontvangen voor Publikatie .

Wordt vervolgd
Groeten Leo.




« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 09:05:22 door plu4 » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #24 Gepost op: Oktober 22, 2010, 19:53:26 »

 Aankondiging voor de Bevrijding
Bewaard stukje  Uit Het bewaarde krantje ,
Gemaakt op een oude schrijf -machine zo te zien, en daarna ,Behandeld als een  papier-stencil,waarover een zwarte Rubber rol met dikke inkt ,gerold moest worden.

 met dank aan Moeboy.

groeten Leo


* Herschaalde_kopie_van_BATTLE_SCENE-1-2-2.jpg (107.94 KB, 600x519 - bekeken 5752 keer.)
« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 08:57:24 door plu4 » Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #25 Gepost op: Oktober 22, 2010, 20:11:04 »

 
IK begin Steeds meer te geloven dat dit een  Illegaal z.g. Ondergronds Krantje was van het Verzet, uit die Tijd.
Ik zelf begin het steeds Interressanter te vinden.
Let op ,het is nog maar  7 Mei geen 10 !!!

ZE schoten je nog,voor je------

Leo.


* Herschaalde_kopie_van_BATTLE_SCENE-1-2-700.JPG (87.72 KB, 700x441 - bekeken 5673 keer.)
« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 08:56:46 door plu4 » Gelogd
moeboy-oud
jongste bediende
*
Berichten: 6


« Reageer #26 Gepost op: Oktober 22, 2010, 23:15:24 »

Hi Leo, het was heel leuk om die blaadjes van mij moeder te lezen hier,zij zou dat leuk hebben gevonden.
Je hebt gelijk om te denken dat die van de ondergrondse kwamen ik kan ook nog die naam herrineren wie het kwam aanbrengen thuis in Zeist. Omdat wij alleen waren kwamen zommige ondergrondse ons wel eens iets brengen, en een keer werd mij moeder gevraagd om naar een zeker huis te komen en niet te vergeten om mij zuster en haar poppewagentje te brengen. Zij ging daar naar toe en zij kregen een zak met havermout die ging onder het matrasje en de pop met deken daar weer op, heel stiekum maar dat moest wel toen.Thuis gekomen hadden wij een FEEST pap met water.  IK zou die tijd zeker nooit vergeten.
Beste mense weer een anderen dag en ik moet weer koffie gaan drinken, wat een leven Cheesy Cheesy
De groeten van Aus en Harry.
Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #27 Gepost op: Oktober 22, 2010, 23:28:04 »

Hallo Allemaal

Dit gaat wel lukken,al zal het moeizaam,zijn om te lezen.
Door Harry,()Aus)zijn nog meer Papieren ons ter beschikking  gesteld ,die we zo als we lezen zuinig waren bewaard.
Zijn Moeder ,had ze ,verzameld . er volgt nog meer .
Dank Harry,
groeten Leo.
Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #28 Gepost op: Oktober 24, 2010, 17:07:37 »

Even voorop gesteld dat ik de oorlog niet zelf heb meegemaakt. Maar mijn moeder wel in die woondde ook in Duindorp en heb haar nooit over een V1of V2 horen praten.  Ook zij moest evacueren. In het boek zo was Duindorp hebben een aantal personen geschreven!  Veel straatstenen en stoeptegels zijn door de Duitsers  weggehaald en gebruikt v/d Bunker bouw. Zoals elders aan de kust werd veel gesloopt door de bezetter om bunkers te bouwen en hout werd door zowat iedereen gebruikt om warmte testoken  (koken). Daar heeft men weinig fantasie voor nodig als men zich in die tijd interresseert.
Gelogd
Duindorper
Gast
« Reageer #29 Gepost op: Oktober 29, 2010, 10:20:20 »

Mobilisatie 1939


* Duivelandsestraat_mobilizatie_1939.jpg (31.17 KB, 579x389 - bekeken 7215 keer.)
Gelogd
lfcvanderbrugge
Gast
« Reageer #30 Gepost op: Oktober 30, 2010, 01:36:29 »

Hallo allemaal
Ook dit kwam van Harry,s moeder af ,die dit zuinig bewaard had .

Een (flyer) voor onze bevrijders .
Ik denk dat Menig Hollander dit,met weemoed en dankbaarheid bewaard heeft.
Ieder jaar met Dodenherdenking op de Waalsdorper-vlakte zal misschien menig een ,dit Pamplet voor de geest staan.
Verbazend dat dit Pamflet van uit de andere kant van de Wereld (Australie) weer HIER  pas boven water komt.
Schitterend eigenlijk.


Groeten Leo.


* Herschaalde_kopie_van_TROUW-FAITHFULLY.jpg (101.51 KB, 600x770 - bekeken 5853 keer.)
« Laatste verandering: Mei 05, 2012, 08:59:27 door plu4 » Gelogd
loesk123
jongste bediende
*
Berichten: 1


E-mail
« Reageer #31 Gepost op: Oktober 30, 2011, 23:32:47 »

De gevangenen werden naar een nieuwe gevangenis in Delft vervoerd, niet los gelaten. Er was daarna, in begin 1948 een rechtszaak die besloot wat voor straf ze kregen. De uitkomst weet ik niet meer. Toen gingen ook de 4 draads weg en het hek bij de brug. Wij konden zonder moeite naar school lopen. Wij zaten op de Idenburg schhool.
Alleen het idee dat je het kamp niet uit of in kon zonder een legitimatie bewijs, dat wij altijd weer verloren, een nieuwe aanvragen en een uitbrander kregen.
Al die foto's, zijn die van dat gedeelte naast de heuvel van de Nieboerweg waar het omhoog gaat en je suf trapte om met de fiets naar boven te komen om op de terug weg naar beneden te zeilen? Niet tegenover ons huis op 13? Aan de linkerkant van het eerste pad en op de hoek van de Houtruststraat richting Houtrust Hallen.
De trappen zien er wel zo uit maar de rest is niet te vergelijken op de kunstuur uitzending die ik gisteren zag.
Wij gingen naar het eerste pad naar de bosjes van Poot en meteen rechts was een diepe zand kuil die vol lag met hulsen, sommigen nog met slaggoedjes intact. Mijn broer bracht ze mee naar huis, joeg mijn moeder de stuipen op het lijf en mijn vader heeft heel rustig aan ons uitgelegd hoe en waarom dit zo gevaarlijk was. Beter dan straffen en schreeuwen.
Aan de Houtrustweg richting stille strand, waren de soldaten ingekwartierd in de huizen die verlaten waren. Ook in de Zeezwaluwstraat waren de huizen nog vol met meubilair. Wij speelden daarin.

Aan de overkant van de Nieboerweg aan de voet van het duin liep een met paaltjes afgesloten pad waar de bezoekers aan de gevangen moesten lopen. Hoe ze er weer uitgingen weet ik niet meer. Mijn vader was een medic in het kamp en werkte vaak de hele nacht.
Op het duin tegenover ons gingen wij met onze slee naar beneden in het dal en dan weer omhoog klimmen. Ik ging de verkeerde kant op en kwam in het prikkeldraad aan de voet van de "Bult" terecht.
O, al die heriineringen. waar zijn de van Leeuwens, potuits, vermeers, scheffers, busmans gebleven?
Loes Krane-Veuger


* hekken.jpg (39.72 KB, 476x372 - bekeken 6513 keer.)
« Laatste verandering: November 10, 2012, 09:20:02 door plu4 » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #32 Gepost op: April 24, 2012, 14:09:37 »

 
Evacuatie Scheveningse bevolking  WO II

Het Schevenings Vissersvrouwenkoor was op 5 mei 2011  in Winterswijk  aanwezig  bij de opening van de expositie over de Evacuatie van de Scheveningse evacuees in de oorlogsjaren in Winterswijk en
voor een optreden in de Grote Kerk aldaar. 

Zoals bekend, werden vanwege de ontruiming voor de Atlanticwall tijdens WO II veel Scheveningers geevacuerd naar ondermeer  de provincie Gelderland, waarvan de grootste concentratie in de Achterhoek plaats vond.
 
Naast Aalten, waar 500 Scheveningers gehuisvest waren, hoewel de Duitse bezetter hier aanvankelijk een bestemming voor 1000 inwoners uit Scheveningen had bepaald, werden  600 Scheveningers in Winterswijk ondergebracht.

De tentoonstelling gaf een beeld van de Ontmoeting van twee culturen van Scheveningers en Winterswijkers met hun eigen culturele identiteit.
in 2010 was deze tentoonstelling reeds in Aalten te zien.
 

Over Scheveningen toonde men:
de beslissing van de bezetter voor de aanleg van de Atlantikwall,
de ontruiming daardoor van Scheveningen,
het vertrek en de  aankomst in Winterswijk,
en de eerste opvang en het samenkomen van 2 culturen.

Tentoongesteld werden ook veel foto's van Winterwijkers samen met de Scheveningers die in de plaats Winterswijk, en in de nabij gelegen buurtschappen Brinkheurne, Corle, Henxel, Huppel, Kotten, Meddo, Miste, Ratum en het Woold  ondergebracht waren.
De expositie was  samengesteld door Museum Freriks Winterswijk, die hiervoor ook veel materiaal uit de collectie van Evert de Niet ter beschikking kreeg.
 
Het is opmerkelijk te noemen dat in Winterswijk nooit eerder aandacht is geschonken aan het feit dat hier zoveel Scheveningse evacuees in de oorlogsjaren gehuisvest waren.
Evert de Niet,  die reeds talloze jaren onderzoek doet naar de evacuatie, heeft in een eerder stadium aan de burgermeester van Winterswijk, Dhr. Thijs van Beem,  kenbaar gemaakt dat Scheveningen en Winterswijk sinds WO II een gezamenlijke geschiedenis kennen.
De burgermeester was hiervan zeer onder de indruk en heeft het Museum Freriks Winterswijk eveneens enthousiast gekregen.
 


* winterswijk.jpg (79.03 KB, 484x689 - bekeken 5322 keer.)

* wineterswijk_2.jpg (60.46 KB, 499x702 - bekeken 5405 keer.)
« Laatste verandering: November 27, 2012, 00:16:37 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #33 Gepost op: Juni 05, 2012, 22:52:05 »

foto Flakkeessestraat
Aan de horizon staat iets naar links het Mammut Gerät (radar) op het Kwartelduin. Wat staat aan de horizon iets naar rechts op Kijkduin?


* flakkeessestraat_45.jpg (7.26 KB, 243x117 - bekeken 4526 keer.)
« Laatste verandering: November 10, 2012, 09:22:27 door plu4 » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #34 Gepost op: Juni 29, 2012, 20:28:25 »

Hallo Beste Mensen.
 Ik snap nu even niet,waarom deze oude Foto, weer boven water komt .
gezien de datum van de Bericht geving ?
Plu-4 heeft bij deze de rubriek weer ge-opend.
Komen we weer bij de oude Discussie,dat deze doorkijk,wel eens uit de verkeerde hoek bekeken wordt !
 De Poort in de  verte  welke is dit ?
Prop.


* Flakkeesstraat.jpg (60.77 KB, 900x580 - bekeken 5617 keer.)
« Laatste verandering: Juni 30, 2012, 09:05:04 door Prop » Gelogd
sch-37
Member of Honor
Afd. Chef
*****
Berichten: 62


« Reageer #35 Gepost op: Juni 30, 2012, 08:43:37 »

Nou Prop die foto klopt als een zwerende vinger heb daar zelf gewoond en je kijkt naar de poort in de Schouwensestraat.Je kijkt dus van uit de Bevelandsestraat de Flakkeesestraat in.
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #36 Gepost op: December 11, 2012, 00:53:57 »

Oke  bedankt  .
Ik ben  te lang er uit geweest .
Maar zie tot  mijn verbazing , Het anti -radar scherm  staan, bij de duinen .
 Waar GEEN Foto  ,meer van was . !!!!!
Ik denk  dat de Bunker -boys  hier helemaal gek van worden .
 Huh?
Bewaren . !!!
prop.
« Laatste verandering: December 11, 2012, 00:56:56 door Prop » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #37 Gepost op: December 11, 2012, 16:20:29 »


Bewaren . !!!
prop.
Prop, deze foto hierboven (zie http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=157.msg16919#msg16919 )
halen we niet weg hoor.
 
 
« Laatste verandering: December 11, 2012, 16:24:01 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #38 Gepost op: Januari 24, 2013, 23:30:19 »


Zeventig jaar na de Atlantikwall: thema-avond in de Maranathakerk op vrijdag 25 januari.


1943 – 2013: zeventig jaar na de Atlantikwall en de gedwongen evacuatie van 140.000 inwoners van Scheveningen en Den Haag.
Een avond over deze Haagse oorlogsgeschiedenis op 25 januari in de Maranathakerk, 2e Sweelinckstraat 156. Spreker: Evert de Niet.

Deze winter is het zeventig jaar geleden dat praktisch heel Scheveningen en een groot deel van Den Haag-west werd ontruimd voor de aanleg van de Atlantikwall. De Atlantikwall was in de Tweede Wereldoorlog de Duitse verdedigingslinie langs de kust. Ongeveer 140.000 Hagenaars en Scheveningers moesten huis en haard verlaten. Ze werden geëvacueerd. Zo‘n 30.000 huizen werden gesloopt. In parken en bossen werden 50.000 bomen gerooid. Een brede strook kaalgeslagen land tussen Scheveningen en Den Haag werd tot ‘Sperrgebiet’ verklaard.

Ter gelegenheid van het herdenkingsjaar 2013 – zeventig jaar na de evacuatie van een groot deel van de Haagse bevolking – wordt in de Maranathakerk aan de 2e Sweelinckstraat 156 (wijk Duinoord) een thema-avond gehouden over de Tweede Wereldoorlog, de aanleg van de Atlantikwall en de evacuatie van vele tienduizenden Scheveningers en Hagenaars. De Maranathakerk is in 1949 met buitenlandse steun gebouwd op het terrein van het Sperrgebiet uit de oorlog. Om die reden profileert de protestantse Maranathakerk zich als ‘bevrijdingskerk’, als symbool van vrede, hoop en geloof in de toekomst.

Evert de Niet uit Scheveningen was kind toen hij met vele anderen in de winter van 1942/43 het ouderlijk huis moest verlaten. Hij kwam in Aalten terecht. In de Achterhoek zouden zo’n duizend Scheveningers worden ondergebracht, tot ze na de bevrijding mochten terugkeren. Hij heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in de geschiedenis van Scheveningen. Hij is een groot kenner van het menselijke drama van de gedwongen verhuizing van een kwart van de totale Haagse bevolking. Behalve het ‘oorlogsverhaal’, waarover hij boeiend kan vertellen, beheert hij een grote verzameling foto’s en documenten.
De Niet (1940) heeft in het Scheveningse verenigingsleven tal van functies vervuld. Hij heeft o.a. voor de fractie van ChristenUnie/SGP in de Haagse gemeenteraad gezeten.

Vrijdag 25 januari, 20 uur. Zeventig jaar na de Atlantikwall. Toegang gratis.

 
Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #39 Gepost op: Januari 28, 2013, 23:48:58 »

...waarom deze oude Foto, weer boven water komt...
Met gele en witte lijnen is op de Google Earth luchtfoto op http://onsverwonderenrondomommen.blogspot.nl/2011/06/12-de-bergen-rondom-ommen-en-de-duinen.html aangegeven dat het radarscherm aan de horizon iets links van het midden het Mammut Gerät op het Kwartelduin [nabij de voormalige keerlus van de tram aan de Kwartellaan] moet zijn, en dus niet een mogelijk zelfde apparaat op de Vulkaan in het verlengde van De Savornin Lohmanlaan. Heeft iemand enig idee wat het hoekige object aan de horizon iets rechts van het midden is? 
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #40 Gepost op: Februari 01, 2013, 21:42:21 »

Beste Geert
#48
Hier is al eens een discussie over geweest.
Zelf heb ik daar in ook behoorlijk zitten zoeken.
Maar ---ik beweer ,dat er drie van die Schermen waren.
Waar van heel goed mogelijk, dat  de rest Dummies waren ?  Twee waarschijnlijk zelfs .

Het waren ook geen Radar-schermen, maar denk Radar -afweerschermen, !!!!!!
In Nederland is daar niks over te vinden, maar ga je in het Buitenland Googelen,kom je verbijsterende dingen tegen.
Over deze abwehr/abschirm-platten, wat voor mij betekend,dat ze juist  bedoeld waren als afweer vanuit  ZEE-Radar  ?,is daar een en ander over te lezen.
Oude kennissen gesproken , die bij hoog en laag beweren, waar onder ik,dat er ook een gestaan heeft op de z.g Radio duinen,ter hoogte van de zandbak Wieringsestraat.
Deze is mijn inziens  vlak na de oorlog plat gegooid, omdat de zendmasten van Scheveningen -Radio,die weer met spoed opgebouwd moest worden,er last van hadden,vanwege  Reflektie-Golven, tijdens de hervatte uitzendingen.

Het vierkante objekt aan de Horizon, waar je op doelt,ken ik OOK niet,
Maar verander nu eens je kijk -richting, en denk van Zuid naar  Noord,ipv anders om,
Dan kom je als je er een schabloon over heen legt, tot hele ander konklusies.Huh?
Al klopt dit OOK niet helemaal
Staat  er dan ook een scherm  bij de Radio -duinen,en het z.g.vierkante blok, (als je  de Foto, bewerkt met minder helder heid en meer kontrast ,komt er wel een dak te zien,en is het de Pniel/of Juliana  kerk.--wordt beweerd-dus ----?Huh?
Persoonlijk weet/en geloof  ik dit niet,--ik geloof eerder  gezien de co-ordinaten, dat het de Inmiddels afgebroken kerk op de hoek van de West duinweg was ,bij de Duindorp brug.
Maar zeker weten  doe ik dat ook niet.
Ik dacht alleen dat die niet zo hoog was,en de co-ordinaten kloppen  ook niet helemaal.
Nee,dat zal het niet zijn.
Als men nog beter kijkt lijkt het of rechts van het scherm er  erg vaag  ,in het midden, nog een zend mast staat . ?

En die was er wel !maar of dat nou dit was. Te vaag.
De foto, kan ik niet meer vinden, maar was ooit geplaatst, in de Topic , --Spitten in Duindorps verleden, --
,maar die rubriek is weg.


Prop.
« Laatste verandering: Maart 01, 2013, 00:57:49 door Prop » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!