Alles over Duindorp
Maart 28, 2024, 15:56:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Duindorp 1940-1946 Oorlogsherinneringen in tekst en beeld  (gelezen 149246 keer)
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #41 Gepost op: Februari 01, 2013, 23:59:58 »

De echte Radar schermen zagen er ook anders uit  .

meer vierkante profielen ipv de vlakke afscherm platen


* westduinen20mammut20gerat20mei204520E204820865620V14320dupont20ga.jpg (93.76 KB, 700x529 - bekeken 4411 keer.)

* 800px-Mammut_Hoarding_radar_illustration.JPG (80.99 KB, 800x493 - bekeken 4209 keer.)
Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #42 Gepost op: Februari 02, 2013, 00:24:22 »

Bedoelde je deze foto, Prop ?
 
http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=157.msg16919#msg16919
« Laatste verandering: Februari 02, 2013, 00:27:02 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #43 Gepost op: Februari 02, 2013, 12:29:31 »


Dank je wel Plu-4.
Nee deze foto was het Niet, deze is inmiddels al over bekend .
Het gaat  mijn inziens over een foto  met een doorkijk, van een van de twee Zeezwaluwstraten, waarbij je ver op de achtergrond in de verte ,deze -zelfde vorm  van zend mast  ziet staan.
In  dat artikel werd het ook eenTelefoonpaal genoemd.
Ook in of vlak na de Oorlogsperiode.

Groeten Prop.
Foto -1
Heropbouw  zendmasten

Foto-2
Vermoedelijk deze


* 2mm62hu.jpg (9.51 KB, 368x276 - bekeken 4090 keer.)

* indexCAS94L3S.jpg (63.89 KB, 494x332 - bekeken 4618 keer.)
« Laatste verandering: Februari 02, 2013, 12:35:40 door Prop » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #44 Gepost op: Februari 02, 2013, 13:18:58 »

...meer vierkante profielen ipv de vlakke afscherm platen...

Dag Prop,
Waren er toch niet twee types: de ene bijna vierkant en de andere duidelijk ongeveer 2x zo breed als hoog? Stond de een niet op de Vulkaan in het verlengde van De Savornin Lohmanlaan en de ander op het Kwartelduin nabij de tramkeerlus aan de Kwartellaan?

Ik vond dit onderscheid op http://bunkersite.com/locations/holland/n-holland/ijmuiden/v143-wijk.php :
Luchtmacht – FuMO 52 – Mammut C – 4 stalen grondpalen
Marine – FuMO 51 – Mammut G  – 3 betonnen sokkels – 10x30 m (hxb) – 300 km bereik [men kon vliegtuigen in Engeland zien opstijgen]

Kan er twijfel zijn dat het scherm links van de zichtlijn vanuit de Flakkeesestraat van het liggende langgerekte type op het Kwartelduin is?

-----------------

aanvulling 4-2-13

http://www.atlantikwallmuseum.nl/stutzpunktgruppe/stpXXXXVL.html - Stützpunkt XXXXV L - Dit Stützpunkt bevond zich in de tweede lijn binnen de Stützpunktgruppe Scheveningen en was gelegen in de Westduinen. Naast het radar in het verlengde van Savornin Lohmanlaan stond in de Westduinen nog een radar opgesteld en was aanvankelijk op een kaart uit april 1942 in het verlengde van de Fuutlaan als gepland aangegeven. Het gebied van dit Stützpunkt lag uiteindelijk in het verlengde van de Kwartellaan en het betrof hier een radarpost van de Luftwaffe. De radarpost had de tactische aanduiding "Moritz" en werd ook zo vermeld als een codenaam in het Duitse tactische berichtenverkeer. De radarinstallatie werd gebouwd in het voorjaar van 1942 en was in de zomer volledig operationeel. Bij dit Stützpunkt was de radarinstallatie het werkzame deel waarbij het ging om een installatie van het type Mammut. De star opgestelde, rechthoekige antennerooster van ongeveer 30 x 10 meter had een bereik van 200 à 300 kilometer en richtveld van 120º (voorwaartse sector). Het diende op grote afstand naderende vliegtuigen waar te nemen.


 
« Laatste verandering: Februari 04, 2013, 01:28:42 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #45 Gepost op: Februari 02, 2013, 13:31:47 »

... dat er drie van die Schermen waren...

Beste Prop,
Dank voor je uitvoerige reactie!
M'n geheugen wordt er niet beter op en ik was vergeten waar de eerdere discussie stond.
Zelf ben ik ook wel eens op het getal 3 uitgekomen, met het vermoeden dat er op de plek van het eerste Zeehospitium op Kijkduin een houten dummy heeft gestaan om de geallieerden te misleiden. Dat deed men toen met vliegvelden ook. [De foto van de rubbertank heeft er niks mee te maken, maar deze laat zien hoe ver men toen ging met misleiding, dé grote drijfveer destijds; lees bijvoorbeeld Englandspiel Ontmaskerd van Pieter Hans Hoets.]
Een vriend van me had een vriend die destijds in een Spitfire over het strand vloog om te zien of er ergens zo'n Mammut in onderhoud was; daar kwamen dan de volgende dag de bombardementsvluchten vanuit Engeland over.
Ik heb een handvol documenten met verzamelde info voor je klaarliggen.
Als je uit de voeten kunt op Google Earth, zou je dan de bedoelde plekken kunnen aangeven? Dan maak ik een nieuwe luchtfoto met zichtlijnen vanuit de Flakkeesestraat. Dat vierkantige object moet toch te lokaliseren zijn!?
Dank en groet,
Geert


* GoogleEarth_Image3.jpg (34.43 KB, 400x266 - bekeken 4227 keer.)

* gummipanzer.jpg (35.05 KB, 600x390 - bekeken 4016 keer.)
« Laatste verandering: Februari 18, 2013, 10:16:41 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #46 Gepost op: Februari 02, 2013, 21:49:44 »

-----------------------------------------------------------------------
Citaat  dat te denken geeft in rood
.
Luchtfoto met bewijs dat het hieronder bedoelde Mammut Gerät Kijkduin niet op het hoge duin (de Erika) in het verlengde van de De Savornin Lohmanlaan stond, want dat ligt gezien vanuit de Flakkeestraat iets rechts van die zichtas, maar dat is niet zichtbaar op de oorlogsfoto vanuit die straat hieronder. Dat brengt de hamvraag terug naar de vraag wanneer beide Mammut Geräte zijn gebouwd. Wie weet hoe het zit mag het zeggen!
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat

De naam Erika zowel aan het kamp [ook Erica genoemd] bij Ommen, als aan een van de twee -3 daar gaan we weer!of  Mammut Geräte, zeer grote radarschermen van zo'n 20-30m, in de duinen met de bijnaam Erika bewaard. Op die schermen konden de Duitsers in de Haagse duinen de bommenwerpers aan de Engelse oostkust zien opstijgen, dus van verrassing was geen sprake meer.
« Laatste verandering: Februari 04, 2013, 23:49:55 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #47 Gepost op: Februari 03, 2013, 11:46:48 »

Hallo Allemaal

met behulp van o.a.onderstaand kaartje,
geprint  en een schabloon over heengelegd , ben ik wel tot de konclusie gekomen,dat ik me eigen behoorlijk op een dwaalspoor gezet had.
Na een berichtje geplaatst te hebben,met vragen over de bewuste poort ,aan het  eind van de Flakkeesestraat,
gelijk al snel  Antwoord gekregen  ,van Duindorper en Plu- 4 , en  de uitleg van Sch-37,die dit al eerder gedaan had.
Mijn fout was , dat ik deze vragen  zowel ,--Aan de Haven-- en als op Duindorp kant --,dacht geplaatst te hebben.
Bij het kopieren naar de Duindorp-site, van het zelfde bericht, is er buiten mijn aandacht toch iets foutgegaan,
en daar nooit aangekomen.
Plu-4 ,maakte me er op opmerkzaam, dat het enkel aan de Havenkant geplaatst was.

Blunder, Blunder ,en nog eens.
Toch de co-ordinaten weer omgedraaid , Noord -Zuid -as,zoals oorspronkelijk bedoeld was.

En mede door toevoeging van Geert  Bakker, /Pilgrims plaza, kom je op het vierkante blok uit.
Ja ,dat oude  Zee-Hospitium, dat zou dan de exakte plek  dan geweest moeten zijn. ?
Kijk hier stopt mijn Memory ook.
Stond dat er dan AL , in die tijd.? Dan zou dat het raadsel oplossen .
correctie , dat bestond  toen nog niet

Toch ga ik verder met zoeken naar het Scherm in de Wieringestraat,
Eind zandbak achter aan, en verhoogd op gesteld,keek je er als kind een beetje  in de verte er tegen aan, en vond het een eng ding.
Je moest dan twee keer ,het prikkeldraad over , en dan stond je op een stuk zwaar verboden duin, waar regel matig  de Kodde-beier ,met een Rot hond , rond sjouwde ,
We kwamen er  niet zo  vaak, vonden dat een beetje LINK stuk duin.
Tot zo ver.

Prop.


* Radio_duin.jpg (73.9 KB, 615x596 - bekeken 4745 keer.)
« Laatste verandering: Februari 05, 2013, 20:32:52 door Prop » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #48 Gepost op: Februari 03, 2013, 14:26:43 »

Toch ga ik verder met zoeken naar het Scherm in de Wieringestraat

Stond het daar al niet vol met FLAK? Zie http://www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=829.msg13491#msg13491 en http://7scenes.com/scene/428570 .

filmpje nummers 16. Flakkeesestraat heeft op de overzichtsluchtfoto nummer 20. Als je het op full screen afspeelt dan krijg je de bekende foto van de straat vergroot in beeld, met links aan de horizon de Mammut op het Kwartelduin en rechts het vierkantige gebouw dat langzamerhand een beetje op een kerk begint te lijken…

Via cameraatje nummer 18 in de duinen bij het Markenseplein ga je naar filmpje nummer 14. Speelweide, waar je een van de vijf geschutsopstellingen van de luchtafweer [FLAK?] ziet, in het duingebied langs de Wieringsestraat. Is de foto daar genomen?



* 433209-fojpg-re652-.jpg (211.92 KB, 652x490 - bekeken 8340 keer.)

* Kwartelduin_klein.jpg (26.24 KB, 448x336 - bekeken 4876 keer.)
« Laatste verandering: Februari 04, 2013, 00:47:51 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #49 Gepost op: Februari 05, 2013, 00:15:54 »

Hallo Allemaal
van onderstaande Foto,#62 was gevraagd ,of ik ook daarbij stond.
Nee ,hoor deze jochies waren iets ouder als ik toen.


De link hieronder van Pilgrims plaza,kreeg ik eerst  niet open.
Maar met een latere  Instruktie door Plu-4  erbij, ging het  Wel.
met aandacht gekeken  naar de diverse Lokaties.
Ergens heb ik geschreven , dat je als kind, vanuit de Zandbak ,achter in, (In de Wieringsestraat) terug kijkend naar de Radio -duinen, schuin  weg, richting koppes Zuider pier ,
het niet te missen obstakel zag staan,-----ook vanuit de Gruttostraat komend, de Zeezwaluw straat over stekend,
stond er op het pleintje Wieringsestraat/Zeezwaluwstraat, een rond Elektriciteits -huisje.waar je als je schuin verder over het Duin keek , het ding ook al zag staan.

Ik heb verschrikkelijk zitten Googlen enz.
maar kan er Totaal niets (meer) over vinden,terwijl als je er mondeling bij div. over vraagt, er een blik en een aarzelend antwoordt van herkenning volgt. Huh???
Nu moet ik wel  zeggen dat het ding ,na ons arriveren in Duindorp, bijzonder gauw plat lag.
Ook de opgeruimde schepen( zelfde Periode ), die  op het strandje , op het zand in de Kom lagen,heb ik nog met eigen ogen gezien,
ze waren bedoeld  om in de Haven -ingang  tot zinken te brengen, om  en binnen varen te blokkeren,maar dat is nooit meer gelukt.
Raar , dat er geen barst  of te wel Foto,van te vinden is.
Een er van  een oud slepertje met een zeer lange schoorsteen pijp,vermoedelijk nog eentje op stoom.
En  een Baggerbak  ??
Maar goed.
We zoeken verder.

Prop.


* Lokatie_plaats.JPG (171.64 KB, 816x1144 - bekeken 5223 keer.)
« Laatste verandering: Februari 05, 2013, 20:33:39 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #50 Gepost op: Februari 05, 2013, 17:57:26 »

 Angry Sad

Zijn dat Gaten  in de grond ?
 Twee-Drie op een Rij ?

Vreemd .?


Prop
Citaat

Ergens heb ik geschreven , dat je als kind, vanuit de Zandbak ,achter in, (In de Wieringsestraat) terug kijkend naar de Radio -duinen, schuin  weg, richting koppes Zuider pier ,
het niet te missen obstakel zag staan,-----ook vanuit de Gruttostraat komend, de Zeezwaluw straat over- steken,langs het zwarte hek
stond er bij het pleintje Wieringsestraat/Zeezwaluwstraat, een rond Elektriciteits -huisje.waar je als je schuin stond en verder over het Duin keek , het ding ook al zag staan.



* -750-2.JPG (104.42 KB, 700x524 - bekeken 4855 keer.)
« Laatste verandering: Februari 05, 2013, 20:36:44 door Prop » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #51 Gepost op: Februari 06, 2013, 09:20:53 »

Zijn dat Gaten  in de grond ?

Misschien weten de Bunkerboys het wel?

In een van de filmpjes op http://7scenes.com/scene/428570 [click op "Den Haag, 23 places"] wordt een vierkante Mammut getoond. [Let op: de nummering van de filmpjes wijkt meteen al iets af van die van de verhaaltjes over die 23 Places; dat kan in het beging wat verwarring wekken!]

Is op de achtergrond van die foto [die hieronder is uitvergroot] van kort na de oorlog, van die 5 jochies bij dat kanon, de Wieringsestraat te zien? Dan moet het niet moeilijk zijn om die plek te lokaliseren. Ook hoorde ik dat er daar zes van die kanons waren.

Zou het object wat je je herinnert ook een kleiner rond radarscherm, bijvoorbeeld een Würzburger Riese, kunnen zijn zoals er bij Hoek van Holland nog een paar uit de koude-oorlogstijd staan? Aan de rand van de Dwingeloose hei staat er geloof ik ook nog eentje, die net voor de sterrenwacht is gerestaureerd. http://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%BCrzburg_radar

NB: In diverse bronnen worden allerlei duintoppen als de hoogste genoemd; ook dat kan voor verwarring zorgen. Die toppen kunnen door de wind, maar ook door de mens, zijn verhoogd of verlaagd. Google Earth toont dat de Vulkaan niet de hoogste top in de omgeving is. Het Kwartelduin schijnt 2 meter hoger te zijn en bij Pier 32 kun je zelf zien dat het duin daar tegenover hoger is. Op de foto hieronder van het Kwartelduin met die afgebladderde windroos kun je goed zien dat de top vlak en man-made is.
« Laatste verandering: Februari 06, 2013, 09:30:10 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #52 Gepost op: Februari 08, 2013, 11:51:57 »

Citaat
Misschien weten de Bunkerboys het wel?
Er blijkt nog een wereld te ontdekken:

In het hoofdmenu van http://www.haagsebunkerploeg.com staat onder nummer:
18. Westduinen Flak –
22. Mammut Kwartellaan = Stutzpunkt XXXXVL Mammut gerat Kwartellaan.
58. W.N. 66 HM Mammut Gerat Kijkduin > Menu Mammut Gerat Kijkduin > 12. duitse kaart > 2. Foto > plattegrond Vulkaan en omgeving in het verlengde van De Savornin Lohmanlaan

Afkortingen:
Wn – Widerstandsnest - http://www.atlantikwallmuseum.nl/stutzpunktgruppe/wn66hm.html - Widerstandsnest 66 HM - In het verlengde van de Savornin Lohmanlaan lag een bunkercomplex dat door de Duitsers werd aangeduid als Widerstandsnest 66 HM (Mammut Gerät Kijkduin). In het centrale deel van dit Widerstandsnest lag een radarpost van de Marine die de tactische aanduiding "Anton" had.

Op het hoge duin in het verlengde van de Savorin Lohmanlaan stond in 1941 al een radarinstallatie die een vermoedelijke voorloper van de latere Mammut-radarinstallatie was. De bouw van de grote radarbunker (van het type V143) begon pas in november 1943. Eind januari 1944 waren de montagewerkzaamheden in een afrondend stadium, eind maart werd er proefgedraaid waarna de radarinstallatie op 3 april 1944 in gebruik werd genomen. Het ging om een installatie van het type Mammut. Het star opgestelde, rechthoekige antennerooster van circa 20 x 15 meter had een be-reik van circa 200 kilometer en richtveld van 120º (voorwaartse sector). Het diende op grote afstand naderende schepen en vliegtuigen waar te nemen. De radargegevens werden doorgegeven aan het hoofdkwartier van de Marine Artillerie Abteilung 201 in Wijk aan Zee.

De Mammut stond op de toenmalig hoogste punt van het Westduinpark, een plateau met een uitzichtpunt. De antenne was geplaatst op de bunker van het type V143 en rustte op 3 zware betonnen sokkels.

http://www.atlantikwallmuseum.nl/stutzpunktgruppe.html - Volgens een SS-kaart van 24 augustus 1944 bevonden zich in het eindstadium in de Stützpunktgruppe Scheveningen langs Hauptkampflinie aan
de kustzijde 8 Stützpunkte en 3 Widerstandsnester. Dit waren namelijk Stp XXXX ML (Marine Seeziel-Batterie Scheveningen Nord), Stp XXXXI H (Zwarte Pad), Stp XXXXII MH (Strand - Strandweg -zeewering), Stp XXXXIII H (Scheveningen Haven), Stp XXXXIIIa H en Stp XXXXIIIb H (Radio Scheveningen), Stp XXXIIIc H (Batterie Westduinen Flak), Stp XXXXIV M (Marine Seeziel-Batterie Westduin), Wn66 HM, Wn67 HL en Wn68 H.

http://www.atlantikwallmuseum.nl/complexen.html -
Overzicht van de Stützpunkte [= luchtafweerbatterijen]
Stp. XXXXIIIc H Batterie Westduinen Flak
Stp. XXXXVI(a)H Bosjes van Poot
Stp. XXXXV L Mammut Gerät
Stp. XXXXIV M Marine Seeziel-Batterie Westduin
Overzicht van de Widerstandsnester
Wn. 66 HM

W.N. 66 HM Mammut Gerat Kijkduin -
In de Atlantikwall zijn 6 S.T. Type´s V 143 gebouwd. Alle 6 bestaan ze nog :
1 - W.N. 66 Hm Mammut Gerät Kijkduin
2 - Wn 63, Festung IJmuiden
3 - Stp 164 'Tilly', Freie Küste KVA C (nabij Gris/Blanc Nez)
4 - Stp 262 'Nessel', Festung Boulogne sur Mer
5 - Stp Fe 08, Stp Gr Fécamp
6 - Wn 345, Digulleville, Stp Gr Jobourg, KVGr Perriers
De V 143 in Den Haag werd ook wel Radarstelling ANTON genoemd.
De staat van de V 143 in Stützpunktgruppe Scheveningen-Clingendaal : […]

Zie ter vergelijking ook http://nl.tracesofwar.com/artikel/3802/Festung-IJmuiden---V143-Radarbunker-WN-63-Mammut.htm - Festung IJmuiden - V143 Radarbunker (W.N. 63 "Mammut") - Ten zuidwesten van het dorpskern van Wijk aan Zee, bevindt zich een Duitse marine radarstelling. Een radarscherm van het type "Mammut" was opgesteld op een bunker van het zeldzame type V143. 

Zie ook http://onsverwonderenrondomommen.blogspot.nl/2011/06/12-de-bergen-rondom-ommen-en-de-duinen.html


* plattegrond_Mammut_Vulkaanduin.JPG (196.61 KB, 770x1103 - bekeken 5337 keer.)

* Vulkaanduinplattegrondklein.jpg (105.86 KB, 645x567 - bekeken 5037 keer.)
« Laatste verandering: Februari 12, 2013, 09:54:07 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #53 Gepost op: Februari 08, 2013, 13:05:43 »

Er blijkt nog een wereld te ontdekken:
Niet om het ingewikkeld te maken [want dat is het al], maar er blijken diverse en soms dubbele bijnamen te zijn gebruikt voor onze Mammutbunkers Anton, Erika, Ursula & Moritz in de Westduinen. Ze waren in die tijd nu eenmaal gek op (bij)namen, nummers en afkortingen...

http://home.zonnet.nl/atlanticwall/ijmuiden/bp63/v143.htm - V143-Mammutstand.
The typical number for this V143 Mammut radar bunker at Wijk aan Zee is 5656A.
 
http://www.fortendenhelder.nl/radars/mammut.htm -
In Europa zijn circa 29 Mammut-bunkers gebouwd, t.w. voor de:
Luftwaffe op een bunker van het type L 485 Unterstand für Mammut (± 19 stuks). Het ontwerp dateert van 1943, beton 1.520 m³ en voor de:
Kriegsmarine op een bunker van het type V 143 Mammutstand (± 6 stuks). Ontwerp dateert van het 3e kwartaal 1942, beton 1.800 m³.

Technische gegevens:
FuMO 51 Mammut Gustav - FuMG 41 G (gA)
Latere versies waren de:
FuMO 52 Mammut Caesar - FuMG 41 G (gF)
FuMO 53 Mammut Cäcilie - FMG 42 G (cF)
FuMO  .. Mammut Friedrich - FMG 41 G (cB)

Den Haag, W.N. 66 HM, Baupunkt 223 Mammutgerat Kijkduin, regelbaunummer FP 8656/V143. Op 3 april 1944 operationeel in gebruik. Naam op de bunker "Erika". Sloop radarscherm oktober 1945. Bunker nog aanwezig. Type radar FuMO 53 Cäcilie - type bunker V 143 - 3 kabelschachten

Nederland, Den Haag, Stützpunkt XXXXVL Westduinen "Moritz", aan de Kwartellaan. De VF-bunker is ondergegraven. – type bunker VF-werk, waarschijnlijk een voorloper van de bovenstaande V 143. Luftwaffe

Bij de foto: http://home.zonnet.nl/atlanticwall/ijmuiden/bp63/v143.htm - V143-Mammutstand.
The typical number for this V143 Mammut radar bunker at Wijk aan Zee is 5656A.

Op http://onsverwonderenrondomommen.blogspot.nl/2011/06/12-de-bergen-rondom-ommen-en-de-duinen.html staan foto's van dat soort nummers en van nog een bunkernaam: Ursula...


* radar-s.jpg (17.21 KB, 416x184 - bekeken 4552 keer.)

* low_01.JPG (30.03 KB, 480x320 - bekeken 4691 keer.)
« Laatste verandering: Februari 09, 2013, 12:40:06 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #54 Gepost op: Februari 09, 2013, 01:36:41 »

Andere tijden...

[Bij het kopiëren van de Duitse tekst zijn veel hoofdletters verloren gegaan.
Het pdf-document bevat voor de liefhebber veel zeer interessante details.]

Hoofdmenu - www.haagsebunkerploeg.com/menu.php - W.N. 66 HM Mammut Gerat Kijkduin • W.N. 67 HL omgeving Atlantik Hotel • W.N. 68 HM Zeehospitum • Den Haag 1940-1945 •

http://www.muensterteicher.com/download/spurensuche_atlantikwallmuseum_den_haag.pdf
Stützpunkte und Widerstandsnester
Der Atlantikwall bestand auch in scheveningen aus einer reihe von auseinander liegenden stützpunkten. sie unterschieden sich in grösse und Bedeutung.
Den Haag bzw. scheveningen, bekam zwar nicht die Bedeutung einer „festung“ zugesprochen, dafür aber den status einer stützpunktgruppe, die wegen der küstenlage von der regierung als militärisches zentrum anerkannt wurde.
Die stützpunktgruppe bestand aus mehreren stützpunkten und widerstandsnestern, die einen Verteidigungsverbund zur sicherung bildeten. sie war ausgerichtet für tagelangen widerstand und besaß waffen leichter und mittlerer Artillerie zur selbstverteidigung.
Die Bunker, die zum größten teil auf dem grundgebiet von Den Haag und wassenaar lagen, bekamen den namen „stützpunktgruppe scheveningen“. Diese war in stützpunktgruppe „scheveningen“ und „klingendael“ unterteilt, die aneinander grenzten.
Anhand einer ss-karte vom 24. August 1944 befanden sich im Endstadium des kriegs in der stützpunktgruppe scheveningen entlang der küstenseite 8 stützpunkte und 3 widerstandsnester, die die kleinste Verteidigungseinheit im gesamtkomplex bildeten. sie wurden bezeichnet als: stpXXXXml (marine seeziel - Batterie scheveningen nord), stpXXXXi H (zwarte Pad), stpXXXXii mH (strand - strandwegzeewering), stpXXXXiii H (scheveningen Haven), stpXXXXiii a H und stpXXXXiiib H (radio scheveningen), stpXXXiiic H (Batterie westduinen und flak), stpXXXXiV m(marine seeziel-Batterie westduin), wn66 Hm, wn67 Hl und wn68 H.
Die küstenartillerien scheveningen nord und westduin waren die wichtigsten stützpunkte. Hier boten die natürlichen gegebenheiten der steilen Dünen, die schon eine gewachsene Barriere boten, eine ideale Basis für die Ausweitung und fokussierung dieser stützpunkte. Dort, wo es landschaftliche schwachpunkte gab, wurden die Bauwerke verstärkt, z.B. mit betonierten Panzermauern und in Beton gegossene fundamentbalken.
Ein luftabwehrgeschütz lag bei dem stützpunkt stpXXXXiiic H. in westduin, sowie zwei radarkomplexe zur überwachung des see - und luftraums. in der nähe des seebereichs Van stolkpark lag ein Europäisches kommandozentrum der deutschen marine und im militärischen übungsgebiet entlang der Van Alkemadelaan war ein Artilleriegeschütz aufgestellt. Die übrigen Bunker hatten hauptsächlich die funktion der Verteidigung des landes. im stützpunkt clingendael war die residenz und auch das kommandozentrum des reichskommissars; der Park clingendael und drei weitere widerstandsnester waren die wichtigsten komplexe für den nachschub.
60

http://www.haagsebunkerploeg.com/68_HM_Zeehospitum/frame.php
Menu : 68 HM Zeehospitum.
S.T. Type 612 Baunr. : 8584a W.N. 68 HM Zeehospitum
De staat van de bunker : Deze ligt geheel ondergronds en is niet toegankelijk.
De bunker is na de oorlog dicht gemetseld en gedeeltelijk ondergewerkt.
Een aantal jaren later is deze in gebruik genomen door het voormalig Zeehospitum voor het maken van protheses.
Helaas heeft de bunker in de brand gestaan het is onbekend wanneer dit gebeurd is.

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1234695814 - Kliniek Ockenburgh - later Zeehospitium

Interieurfoto's met toestemming overgenomen van de Haagse Bunker Ploeg; zoek Mammut
op http://www.haagsebunkerploeg.com en kijk daarna onder ST Type V 143 baunr. 8656.

Vraagje: waren Anton en Erika een stel?


* andere_tijden.jpg (52.1 KB, 640x480 - bekeken 5698 keer.)

* Vulkaanduinklein.jpg (29.15 KB, 448x285 - bekeken 4865 keer.)
« Laatste verandering: Februari 12, 2013, 09:44:22 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #55 Gepost op: Februari 12, 2013, 01:25:25 »


Ze waren in die tijd nu eenmaal gek op (bij)namen, nummers en afkortingen...

Over de grote plattegrond hieronder:

-   De titel slaat op Marine Festung Pionier Gruppen ; zie http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=492#p3983
-   De eerste drie vermeldingen in de legenda slaan op:
-   8656/V143 Mammutstand > Erika
-   8657 > URSULA
-   8658 > ?

We zoeken nog even verder.

Zie de foto’s op http://onsverwonderenrondomommen.blogspot.nl/2011/06/12-de-bergen-rondom-ommen-en-de-duinen.html waar ze met voorafgaande toestemming zijn overgenomen van http://www.haagsebunkerploeg.com en met name http://www.haagsebunkerploeg.com/Mammut_S.T._Type_V_143_baunr._8656/frame.php .


* low_03_1.jpg (9.89 KB, 200x134 - bekeken 4001 keer.)

* low_02.jpg (14.2 KB, 200x134 - bekeken 4188 keer.)
« Laatste verandering: Februari 12, 2013, 01:27:45 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #56 Gepost op: Februari 15, 2013, 12:10:18 »


Stond dat er dan AL , in die tijd.? Dan zou dat het raadsel oplossen .
correctie , dat bestond  toen nog niet

Niet dat ik het als leek beter weet, maar hier zijn nog wat verwante zoekacties. Is er ook een "zeehospitium" meer landinwaarts op het terrein van Bloemendaal cq Ockenburgh geweest? Op de foto's * daarvan zie je wel veel bos maar geen zee.
 
http://www.haagsebunkerploeg.com/menu.php - Menu #60 : W.N. 68 HM Zeehospitum.
http://www.haagsebunkerploeg.com/68_HM_Zeehospitum/frame.php - Beschrijving van de foto van het interieur van een bunker: achter in is goed te zien waar de nieuwe ingang was van het zeehospitum. De staat van de bunker : Deze ligt geheel ondergronds en is niet toegankelijk. De bunker is na de oorlog dicht gemetseld en gedeeltelijk ondergewerkt. Een aantal jaren later is deze in gebruik genomen door het voormalig Zeehospitum voor het maken van protheses. Helaas heeft de bunker in de brand gestaan het is onbekend wanneer dit gebeurd is.

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1234695814 * Hieronder een stukje krantenknipsel.- De Duitsers sloopten het zeehospitium van de (koningin) Sophie Stichting in 1942. Uit angst voor een vijandelijke inval vanuit zee legden ze langs de kust bunkers en tankgrachten aan, de beruchte Atlantikwall. Vijftien jaar later werd het hospitium herbouwd... - http://www.postcardsfrom.nl/ht-docs/postcards.php?plaatsnaam=Kijkduin - 2e foto van boven !

http://www.haagsebunkerploeg.com/68_HM_Zeehospitum/frame.php - Beschrijving: Foto genomen in 1947 toen de bunker gesloopt werd. Op de achtergrond is nog de tankmuur op het duin te zien.

PS1: Zou op de inmiddels veelbesproken oorlogsfoto vanuit de Flakkeesestraat [van na de V2-inslag] het hoekige object aan de horizon rechts heel misschien een deel van die tankmuur te zien zijn? Kent iemand iemand van de bunkerboys die er meer over weet?

PS2: Diverse bronnen geven aan dat er in de Westduinen 2 Mammut Geräte zijn geweest; hoe kan het dan dat die foto er maar 1 toont?

PS3: Filmpje van de ingang van de URSULA bij de Vulkaan; kent iemand deze filmer? http://www.youtube.com/watch?v=cAW4e2JVRRI
Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #57 Gepost op: Februari 16, 2013, 01:15:48 »

Misschien weten de Bunkerboys het wel?

Of wellicht een schrijver uit dit forumhoofdstuk www.scheveningen-duindorp.nl/forum/index.php?topic=116.0 ?
« Laatste verandering: Februari 25, 2013, 18:37:05 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #58 Gepost op: Februari 22, 2013, 23:01:43 »


Misschien weten de Bunkerboys het wel?

Inmiddels [22-02-13] hebben we het ze gevraagd op www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?545-W-n-66-h-m-Mamuut-gerat-kijkduin&p=41105#post41105

Zie ook http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?545-W-n-66-h-m-Mamuut-gerat-kijkduin&p=41105#post41105 -
- http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?97-Identificatie-gezocht&p=41120#post41120 -
- http://www.hbpbunkerforum.nl/search.php?searchid=310803 – [23-02-13]

« Laatste verandering: Februari 25, 2013, 18:37:38 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #59 Gepost op: Februari 25, 2013, 18:28:11 »



... en het resultaat groeit steeds sneller op http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?97-Identificatie-gezocht/page47

« Laatste verandering: Februari 25, 2013, 18:36:47 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #60 Gepost op: Februari 28, 2013, 13:42:58 »

De echte Radar schermen zagen er ook anders uit  .

meer vierkante profielen ipv de vlakke afscherm platen

Het debat is inmiddels ook verder gegaan op http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?545-W-n-66-h-m-Mamuut-gerat-kijkduin&p=41235#post41235

en recent voortgezet op http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=53&t=1189&p=37091#p37091
« Laatste verandering: Maart 08, 2013, 11:28:27 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #61 Gepost op: Februari 28, 2013, 13:53:15 »

Er blijkt nog een wereld te ontdekken

Kent u bijvoorbeeld de Paddestoel op de Vulkaan nog? Onze opwindende zoektocht gaat inmiddels ook verder op
http://www.hbpbunkerforum.nl/showthread.php?545-W-n-66-h-m-Mamuut-gerat-kijkduin&p=41235#post41235
met onder veel meer een supersensationele foto met de 2 Haagse/Scheveningse Mammut Geräte samen in beeld!





* 2013_februari_westduin_020_klein.jpg (43.62 KB, 480x360 - bekeken 4349 keer.)

* Paddestoel_klein.jpg (49.95 KB, 480x360 - bekeken 4265 keer.)
« Laatste verandering: Februari 28, 2013, 14:08:41 door Pilgrimsplaza » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #62 Gepost op: Maart 06, 2013, 10:22:32 »

Was Cäcilie de Mammut op de Moritz? We hadden al 3 aanwijzingen; zie Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen op http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3543&start=45#p37228

Citaat

De laatst gevonden 4e bron staat in de bijlage van http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3543&start=45#p37232 .

Wie weet wat meer over Cäcilie?
« Laatste verandering: Maart 06, 2013, 21:34:51 door Pilgrimsplaza » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #63 Gepost op: April 10, 2013, 20:21:07 »

Beste Leo en Geert,

Zijn jullie ook op 4-5- aanwezig i/h ZMH ?

Ik heb het boek Sch. Den Haag en daar kom ik 2 foto's tegen. van zendmasten.  Als julliw daar ook zijn dan neem ik dat boek even mee. Wat ik kan toevoegen over die foto aan het eind v/d Flakkeessestraat die toren die je ziet is de hoge opbouw markensseplein / Wieringssestraat.
Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #64 Gepost op: April 10, 2013, 20:47:27 »

Beste Leo en Geert,

Zijn jullie ook op 4-5- aanwezig i/h ZMH ?

Ik heb het boek Sch. Den Haag en daar kom ik 2 foto's tegen. van zendmasten.  Als julliw daar ook zijn dan neem ik dat boek even mee. Wat ik kan toevoegen over die foto aan het eind v/d Flakkeessestraat die toren die je ziet is de hoge opbouw markensseplein / Wieringssestraat.

Dag witkwast,
Dank voor je reactie! De vorige keer ben ik maar heel kort gebleven omdat ik zwaar longpatiënt ben.
Als je onderstaand boek bedoelt, wil je dan de paginanummers aangeven?
Bedoel je met hoge opbouw de grijze woningen op de andere foto?
Dank en groeten,
Geert

Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #65 Gepost op: April 10, 2013, 20:57:27 »

Nee Geert,

Het boek wat ik bedoel is :
Scheveningen - Den Haag 1940  - 1945
Van Dorp en stad tot Stützpunktgruppe Scheveningen  Van C. Bal Foto is de huidige nieuwbouw maar ik bedoel deze hoek wel. Want toendertijd was dat de enige hoogbouw aan die zijde of het moet het Sanatorium in Kijkduin zijn maar ik weet niet of dat er toen al was.
« Laatste verandering: April 10, 2013, 21:03:40 door witkwast » Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #66 Gepost op: April 10, 2013, 21:15:45 »

Sanatorium in Kijkduin
Het wordt een beetje vol met rode lijnen, maar het gaat om de zichtas tussen F van Flakkeesestraat en Z van het [oude?] Zeehospitium, als ik dat tenminste goed gespot heb [waar nu het kantoor van het Hoogheemraadschap staat?]
Qua hoek van deze zichtas met die vanuit de Flakkeesestraat zou het misschien kunnen.


* GoogleEarth_Image_4.jpg (47.95 KB, 854x217 - bekeken 3835 keer.)
« Laatste verandering: April 10, 2013, 21:21:28 door Pilgrimsplaza » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #67 Gepost op: April 10, 2013, 21:26:38 »

Beide opties zijn volgens mij mogelijk het ligt namelijk allebei op één lijn. Een andere optie kan zijn dat de foto gespiegeld is. Maar dan zou ik niet weten wat er zo hoog in het achterliggend gebied is geweest.
Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #68 Gepost op: April 10, 2013, 23:40:54 »

Beide opties zijn volgens mij mogelijk het ligt namelijk allebei op één lijn. Een andere optie kan zijn dat de foto gespiegeld is. Maar dan zou ik niet weten wat er zo hoog in het achterliggend gebied is geweest.
Spiegeling lijkt uitgesloten [en niet alleen omdat ik daar net vreselijk nat mee ben gegaan met de foto's in het verlengde van De Savornin Lohmanlaan; zie http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3543&p=37684&hilit=spiegeling#p37684 ]; zichtlijnen op de Google Earth luchtfoto vanuit de Flakkeesestraat naar de viermaster op het Kwartelduin lijken onloochenbaar, maar wie het weet mag het zeggen.
Gelogd
Pilgrimsplaza
Aministrator
***
Berichten: 45


« Reageer #69 Gepost op: April 16, 2013, 17:03:45 »

Het boek wat ik bedoel is : Scheveningen - Den Haag 1940  - 1945
Inmiddels heb ik het; wat een verschil met dat andere standaardwerk! Wat bedoelde je [welke pagina]? Verder corresponderen via PB?
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!