Alles over Duindorp
Maart 29, 2024, 16:17:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Alles over Duindorp gaat verder op http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?board=32.0
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bekende Winkeliers en Middenstanders uit Duindorp Toen en Nu  (gelezen 22582 keer)
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Gepost op: Juli 04, 2008, 21:59:03 »


Duindorp telde vanaf het prille begin in bijna iedere straat één of meer verschillende soorten winkels.
De middenstanders die hier hun bedrijf runden konden rekenen op hun eigen trouwe klandizie. 
Velen van ons hebben hier jaar in jaar uit hun dagelijkse  boodschappen gedaan, lief en leed met elkaar gedeeld.
De winkel had immers ook een sociale functie in de straat en was niet zelden een plek om de laatste nieuwtjes uit te wisselen.
En een enkeling maakte soms ook een foto.... uniek materiaal dat nu mischien nog ergens bij u/jou in en vergeten hoekje ligt.
Deel je herinneringen hier met elkaar...... ons aller herinneringen!


* stadsdichter.JPG (35.14 KB, 404x407 - bekeken 3640 keer.)
« Laatste verandering: December 02, 2012, 13:13:55 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #1 Gepost op: September 12, 2008, 17:52:42 »

Teun van Vliet, 'Groenteboer' en 'Kolenman' uit de Markensestraat.

Een tijdje geleden vond ik nog een oud 8 mm filmpje die mijn vader of broer ooit gemaakt moet hebben in de groentenwinkel van goedlachse Teun van Vliet. Teun was niet alleen een prima groentenman en kolenboer maar volgens mij vooral een  sympathieke buurtwinkelier.
Het tijdstip van deze opnamen lag denk ik rond 1959 in de Markensestraat. De winkel stond vaak vol klandizie.  Er was altijd tijd voor een praatje. Er werd veel gelachen en onderwijl draaiden de aardappels rond in de aardappel-rasp-machine.
 


* Teun_van_Vliet.jpg (20.03 KB, 416x309 - bekeken 3335 keer.)

* Teun_Van_Vliet_s_winkel.JPG (12.39 KB, 416x309 - bekeken 3421 keer.)
« Laatste verandering: December 02, 2012, 13:24:17 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #2 Gepost op: September 12, 2008, 18:11:32 »

Lena Keus-van der Zwan voor zag Duindorp in de begin jaren van zelfgebreide schipperskousen en noodzakelijke kledingstukken.

Het ontstaan van Duindorp betekende ook voor veel mensen het begin van een bloeiende nering.
Duindorp telde vooral in de beginperiode wel zo'n 15.000 inwoners (groot en klein).
Een heel goede bekende voor onze Duindorpse opoe's en overgrootmoeders  was Lena Keus-van der Zwan.
Zij voorzag in die eerste jaren menig vissersgezin dankbaar van (zelf-)gebreide schipperskousen en allerhande  kledingstukken die binnen het gezin nodig waren.
De zaken gingen al gauw zo goed dat zij en haar man
Martinus ('Ties') Keus een manufacturenzaak konden openen in Scheveningen-Dorp.
Ook toen bleven veel klanten uit Duindorp haar trouw.
Lena's wijze woorden tegen haar man bij het openen van die eerste winkel:
"Hiervan zullen je kindskinderen nog eten" werd bewaarheid;
De jongste opvolger van de Firma Keus sloot onlangs,  na een bestaan van ruim tachtig jaar, voorgoed de deuren.


* fa._keus.jpg (66.26 KB, 385x633 - bekeken 3421 keer.)
« Laatste verandering: December 02, 2012, 13:27:18 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #3 Gepost op: September 12, 2008, 18:24:01 »

Ingezonden bericht van: witkwast


Wieser, voor de beste  aardapelen


Ja ! het is best wel leuk om na een hele tijd weer eens op deze site te vertoeven.
Jullie heben het over bekende  Duindorper winkeliers, maar ik kom de naam Wieser nog niet tegen en volgens mij was deze toch wel het bekends in Duindorp van wege de aardappelen.
Eigenlijk werden ze altijd onjuist genaamd en dat kwam omdat ze voor de schoonmoeder aardappelen verkochten.
Mevr.Wed. v/d Veer gevestigd in de Goudenregenstraat (volgens mij is die zaak er nog steeds).
Eerst woondde Pietje en Kees en hun ouders in de Walchersestraat en naderhand achter de zaak i/d Pluvierstraat hoek Goereesestr.
De zaak bloeide goed op in de naoorlogse jaren ( zogezegd 'onze' jeugdjaren ) Nel deed de winkel en haar man ging de wijk in met de wagen en die was flink gevuld. Denk maar na alleen maar aardappelen het florreerde goed rond '55 '65. Daarna kreeg de aardappelenhandel een terug slag en werd het minder.

Witkwast , Mei 18, 2007, 20:44:34 
[/i]


Witkwast, je hebt gelijk, want Meneer Wieser, wie kende hem niet?
Dat van zijn schoonmoeder en zo, dat wist ik niet!
En dat bewijst maar weer eens,  Witkwast, waarom  deze website juist zo boeiend is.

Hier kunnen we mensen voor het voetlicht halen die anders in de vergetelheid zouden raken. Misschien zijn er zelfs nog foto's!
Want besef wel, dat wij nu de generatie zijn die deze en nog veel meer Duindorper  herinneringen nog met ons meedragen,
en het geluk hebben op internet wegwijs te kunnen om het hier voor het nageslacht  op te schrijven.
Je kent toch het gezegde: Wie schrijft, die blijft?
Dat geldt dus ook voor mensen waarover hier met het nodige respect wordt geschreven uit een ver verleden.

En omdat Duindorp ook zelf weer uit een groot aantal  straten /  buurtjes bestond van waaruit  de verschillende winkeliers hun eigen trouwe klanten dichtbij konden bedienen,
is het logisch dat de wijk in die tijd veel verschillende kruideniers, groenteboeren, melkhandelaren, sigarenwinkels enz. telde.
Tegenwoordig is 1 Supermarkt blijkbaar voldoende.... maar wie kent je nog bij naam?

Dus een oproep aan iedereen die dit leest: laat je herinneringen en eventuele foto's hier achter: want voor we het weten zijn we de helft al vergeten!
Pluvier Cheesy
« Laatste verandering: December 26, 2012, 14:44:21 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #4 Gepost op: September 12, 2008, 19:15:56 »


Cees en Trees Ducquesnoy van  Schoenmakerij/Lederwarenwinkel Ducquesneoy


Cees en Trees Ducquesnoy denken soms met weemoed terug aan hun schoenmakerij/lederwarenwinkel aan de Tesselsestraat in Duindorp.
Inmiddels heeft het stel Duindorp verlaten en de winkel verkocht.
"Maar ik mis het werk nog elke dag", zegt Cees.
"Vooral mijn zoon had moeite Duindorp te verlaten.
Hij heeft er een onvergetelijke jeugd gehad met de zee, het strand en de duinen", aldus Cees Duquesnoy.

Cees startte in 1960 met zijn winkel. Een vrijgezelle jongen van katholieke huize en van buiten Duiindorp.
Maar, hij werd al snel geaccepteerd in de buurt en bouwde, na een wat moeizame start, toch relatief snel een trouwe klantenkring op.

"Mijn eerste klant gaf me f 2,65 gulden. Lacht Cees. "Mijn tweede klant was iemand van het Leger des Heils en toen was het geld weer weg."
Cees ontmoette Trees, trouwde met haar, waarna zij vanaf 1964 vooral de winkel ging runnen.
Behalve voor reparaties konden klanten aan de Tesselsestraat hier ook terecht voor mooie tasen, koffers en paraplu's.
Cees, als zakenman van meerdere markten thuis, had behalve de winkel ook nog een groothandel in sportartikelen, en was vaak weg om zijn waren bij klanten als V&D te brengen.
In de avonduren repareerde hij dan achter in de zaak de schoenen.  "Hard werken hoor, vaak zestig uur per week.
Maar er was ook veel lol, het mooist vond ik het om met de klanten op Duindorp 'omzet te vieren', of "na werkrtijd nog even een borreltje met hen te drinken,"vertelt Cees.

Ook Trees koestert dierbare herinneringen aan Duindorp. Het was de plek waar hun zoon en dochter opgroeiden. "Vooral mijn zoon heeft er een onvergetelijk jeugd gehad", zegt Trees.
Veel dank zijn ze verschuldigd aan hun trouwe klanten in Duindorp, vinden ze beiden.
Trees noemtr slechts enkele namen aan wie ze dierbare herinneringen heeft: "De familie Vrolijk, familie Schrier, familie Zoutenbier. Grote gezinnen, met wie we een speciale band hadden. Ze gunden het dat het je goed ging."
Mar vooral zal het echtpaar Duquesnoy nooit vergeten hoe er na een verbouwing van de winkel maar liefst zeventig bloemstukjes uit de buurt werden bezorgd. "We waren er ondersteboven van.,"zegt Cees als hij aan al die blijken van waardering terugdenkt. "Duiindorp was een warme wijk om te winkelen. Ik ben alle klanten nu nog dankbaar,"besluit hij.
 Bron: De Duindorper, december 2006.


* Cees_Duquesnoy_vertelt.jpg (39.72 KB, 226x361 - bekeken 2327 keer.)

* DUQUESNOY.jpg (190.33 KB, 495x587 - bekeken 2477 keer.)
« Laatste verandering: December 02, 2012, 15:54:47 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #5 Gepost op: Juni 28, 2013, 15:41:42 »

Geniet jij ook zo van deze verhalen en herinneringen?
Dan heb je  zelf misschien ook nog wel herinneringen aan de Duindorpse winkels van toen.
Deel ze met ons, wie weet komen er dan óók nog foto's bij!
Samen laten wij zo ons collectieve geheugen niet verloren gaan.................!!



* lekker_ouwerwes.jpg (71.24 KB, 640x480 - bekeken 2240 keer.)
« Laatste verandering: Juni 28, 2013, 15:55:36 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #6 Gepost op: November 29, 2013, 20:07:15 »

Voor Ducquesnoy erin kwam zat er een andere schoenmaker in die zaak en dat was altijd zeer rommellig alles lag op de grond bezaaid.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!