Alles over Duindorp
Maart 28, 2024, 20:57:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Weet je nog wel, van vroeger......in het Duindorp van onze jeugd?  (gelezen 101701 keer)
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #41 Gepost op: Oktober 28, 2013, 23:43:12 »

  Hallo Plu4

 Nee ik heb er geen speciale herinnering aan.
 Het is ook voor mij een stukje historie wat ik wil bewaren.

                                                     gzv

HOI GVZ

BIJ MIJ HEEFT DIVERSE KEREN EEN COMP-CRASH TOEGESLAGEN.
Ben ze ook kwijt, --het enigste wat ik nog heb , is deze gedeeltelijke foto.
John, -De zoon van de oude Baas Henk,zat er nog in.
Maar niet lang meer.

Groeten
Prop
En het trieste einde.-Foto- 2


* Herschaalde_kopie_van_Griffioen_stukje_Pluvierstraat.jpg (58.66 KB, 450x308 - bekeken 2886 keer.)

* Winkel_Griffioen_ingang_Pluvierstr-2.JPG (125.55 KB, 1040x684 - bekeken 2774 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 29, 2013, 10:01:53 door Prop » Gelogd
gzv
Gast
« Reageer #42 Gepost op: Oktober 29, 2013, 16:33:47 »

 
 Prop
 Bedankt voor de moeite, ik ben eigenlijk opzoek naar een foto van toen de winkel nog in bedrijf was.
 En hoop hem nog te vinden.     (ik blijf hopen)

                                        gzv   
Gelogd
gzv
Gast
« Reageer #43 Gepost op: Oktober 29, 2013, 18:21:21 »

Vandaag deze foto nog gevonden,  (na Griffioen)     
        1981  (voor de puinhoop)

                                       gzv


* Houtrustwe__Pluvierstr__1981.jpg (60.21 KB, 721x523 - bekeken 2788 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 29, 2013, 18:22:53 door gzv » Gelogd
Frans
jongste bediende
*
Berichten: 2


E-mail
« Reageer #44 Gepost op: Oktober 29, 2013, 19:11:16 »

Op facebook.... zoeken op beelden van scheveningen, bijna onderaan een mooie foto van Griffioen hoek Pluvierstraat Houtrustweg.
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #45 Gepost op: Oktober 29, 2013, 23:44:52 »

Oke ,dank je wel voor de tip
Ik heb hem,
Zal gelijk de link er maar bijvoegen voor andere plaatjes uit SCHEVENINGEN

Prop

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=588123784539682&set=a.585518374800223.1073741830.578276972191030&type=1&permPage=1


* Griffioen_jaren_70-2.JPG (53.56 KB, 720x480 - bekeken 2917 keer.)
« Laatste verandering: Oktober 30, 2013, 10:03:31 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #46 Gepost op: Oktober 30, 2013, 10:14:02 »

#46

Winkel Griffioen-?

Persoonlijk heb ik  niet  het Idee, dat dit  de winkel is die ik voor de  geest heb,
Al weet ik, zeker, dat na . --v.d Tholen--.nooit een ander er in gezeten heeft.

Wel is de winkel drie maal  verbouwd en verbeterd ,-----en met andere kleuren.
Dus het moet wel dat Griffioen,op dit plaatje,--er heel kort inzit.Huh?
En eerst, als gewone winkel ,enige tijd gedraaid heeft.
En nog  niet , als eerste (doorloop)-Supermarkt verbouwd was.

De luifels met opschrift (SHOP) zijn zeker vervangen,door Griffioen----.want die waren er nog niet bij  v.d. Tholen.
Ook is het linker -raam nog Etalage, ---is later geblindeerd, omdat de kassa, daar geplaatst werd.

Leuk  om dit eens verder uit te zoeken.

Groeten Prop

NB. Misschien leest  een familielid of nazaat van deze sympathieke winkelier Griffioen dit wel.
Wie kan en wil ons nog het een en ander uit die tijd vertellen?
Reageren zonder inloggen of lidmaatschap kan ook rechtstreeks  via duindorpvrienden@live.nl.
Deze berichten worden altijd zorgvuldig behandeld en publikaties gebeuren alleen met toestemming van de afzender.
Pluvier. (forum moderator).
   
« Laatste verandering: November 08, 2014, 23:25:43 door Prop » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #47 Gepost op: November 17, 2013, 21:00:38 »

Om maar weer een beetje jus aan temaken heb ik een verhaal uit het grijze verleden van mijn jeugd jaren in Duindorp

Belhamel streken :
Het was op een mooie zwoele zomeravond m'n vrienden en ik woondde tussen de Bruinbank en Goeressestraat in m'n neefje en één van de vriendjes schuin tegenover me. Nou wil het verhaal zij beiden woondde drie hoog maar op twee hoog een zachgereinig mens zij kreeg ook de naam Mien de Pruim en haar man rooie Jumbo van wege zijn rode hoofd. Affijn altijd als wij het portiek op gingen kwam zij naar buiten scheldend dat we stil moesten zijn. Dat resulteerde altijd als wij het portiek af gingen in belletje trekken. Door het vele belletje trekken was de bel al stuk gegaan en had haar man deze vervangen voor een electrische zeer modern toen. Zo ook die dag neefje en vriendje gehaald en we verveelde ons, één van onze genieën kwam op het idee om de bel met een platte lucifer vast tezetten zogezegd zo gedaan maar deze avond bleef de reactie uit ze kwamen niet naar buiten zouden ze eindelijk de raad opgevolgd hebben van sommige van onze ouders en niet te reageren. Maar ja wij wilde wel reactie één van de jongens wist kleine steentjes teliggen wij met z'n zessen steentjes halen en liggend op de trap tegen de deur aan gooien. Oei ! lopen wegwezen daar kwam rooie jumbo de deur uitgestormt rennen jongens rennen verspreiden Non dieu zeg ! Goh wat was die man kwaad en wij ? wat waren nu ineens bang via de Urksestraat het duin gegaan langs dekeerlus van lijn 12 naar de Tholense via de Breezandstraat onze straat voor zichtig in want hij zal nog wel ergens op de loer staan. Nou ja de meestte van ons dorsten voorzichtig naar huis maar me neefje en zijn buurjongen moesten het zelfde portiek op en dat heeft een tijd geduurd eer dat zij op huis aan gingen. Thuis gekomen hebben wij allemaal een flinke uitbrander gehad van onze ouders we hadden het te bont gemaakt en wij ! wij dorsten een tijd lang het portiek niet meer op.  
« Laatste verandering: November 17, 2013, 21:02:33 door witkwast » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #48 Gepost op: November 18, 2013, 15:52:04 »

 


ha ha ik denk idd dat we samen nog wel aardig wat herinneringen  met elkaar zullen kunnen oprakelen maar over dat keldertje had ik nog nooit iets bijzonders gehoord..... Grin
 
« Laatste verandering: November 18, 2013, 15:56:57 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #49 Gepost op: November 18, 2013, 19:33:56 »

Ja, ja maar de verhalen in en wat er gebeurde in het keldertje hou ik nog wel even vast. Volgens mij ben je al erg nieuwsgierig geworden, maar dan had je maar een keer met ons mee moeten gaan. Oei joeijoei wat daar wel niet gebeurde.   Lips Sealed  Lips Sealed
« Laatste verandering: November 18, 2013, 19:36:33 door witkwast » Gelogd
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Reageer #50 Gepost op: Januari 09, 2014, 23:41:09 »

Lijkt het je leuk om hier  samen jeugd herinneringen op te halen aan lang vervlogen tijden in ons dierbare dorpje tussen de duinen?
En zou je daar misschien graag zelf ook nog wel wat aan willen toevoegen?
Nou dat kan!
Je bent hartelijk welkom!
Meld je snel aan dan schrijf je hier morgen al mee!


* tiepmasjien.jpg (19.52 KB, 387x416 - bekeken 2393 keer.)
« Laatste verandering: Maart 04, 2014, 00:56:12 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #51 Gepost op: Januari 10, 2014, 00:05:58 »

Genees -middelen uit je jeugd
Terug gehaald van # 4

Niet thuis  gewoon op je Woensdag of Zaterdag middag, maar buiten.
Als je gewoon met je vriendjes ergens was ?
Als er is wat was--was er wel eenoplossing.

En het werkte altijd-!!!
Wie vult dit eens aan, ---want er zijn er nog veel meer .
 B.V. een stukje teer, de echte dan , een druppel dennebomen hars , echt groene denne naalden  kauwen en   weer uitspugen,
Misselijk,? Brand netel bladeren opeten   drie , meer niet. --
Eerst de bladen over elkaar wrijven-tegen de meeste stekels--

Druppel dennebomen  hars kauwen,tegen een zere keel--!!
Buikpijn -Groene denne-naalden eten fijnkauwen -uitspugen,sap door slikken -!
Dorst -en niks in de buurt-?


Roze bottel-schilletjes eten-zo zuur als de P--.,maar je had een hele tijd geen dorst meer.
 
Wiitte Berkenbast was het beste---kijk even op #4
en hier onder.
Zo  gepiept,  er was altijd wel ergens , en vooral  waar dan ook , een Witte berk, met zijn  bekende zwarte strepen op de bast.
Desnoods liep  je even een eindje --
om

Een stukje van de witte schors geplukt /gerukt en kauwen maar , tot je  mond vol met vezels zat en dan uitspugen, , met weer een nieuw stukje .
Met een  15 -20 minuten  , GEEN hoofdpijn  meer , !!

Achter af , waarom en vooral HOE ?
 
Heel simpel  al ,wisten we dat toen niet !
Onder het witte velletje  zit KININE,wat in alle  medicamenten  voorkomt , weg hoofdpijn.
Over brand netelsteken en kwallen steken, hebben we het al gehad, zie # 4

Smerig maar het hielp wel.
Prop
Nou , dit is OOK Nostalgie , al  is het een vreemde variatie

Wie weet nog meer -?
« Laatste verandering: Januari 10, 2014, 13:27:47 door Prop » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #52 Gepost op: April 11, 2014, 15:28:57 »

Nostalgia :

Zo heerlijk mijmerde ik terug denkend wat wij als jongens toch al veel werk verzetten, namelijk hutten bouwen en onze Duindorpse duinen waren daar uiterst geschikt voor. Wat mij opviel is dat het meestal een groepje van 4 à 5 man was ook daar zat weer een bepaalde filosofische achtergrond achter namelijk het geheim houden. Als de groep te groot was of werd kon het geheim ( geheime plek ) eerder uitlekken. Veel van onze Duindorpse jeugd hadden hutten rond de oude asstaal nu als gevaarlijk gebied bestempeld. Maar juist die plek zorgde er ook voor dat we makkelijk aan de kottebeier konden ontsnappen.  Maar ondanks vele hutten heel dicht bij elkaar een hut hadden wisten het niet van elkaar en ja soms kwam je en dan was de hut vernielt dat kwam meestal omdat men het terrein aan het verkennen was of op de vlucht voor die beruchte kottebeiers.
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #53 Gepost op: April 12, 2014, 23:03:18 »

Hallo Allemaal

over Herrie produceren.
Vooral op Zomer -avonden.

Nou ,dat konden wij ook -!!

Wie herinnert zich niet , toen we al wat technischer werden,---de bekende schoen smeer-doosjes.
Wel leeg natuurlijk,hoe we die vast gezet kregen op de voorstangetjes van je spatbord weet ik niet  meer

Ik weet wel .dat aan de onderkant, een gat in moest zitten, ik geloof dat er twee grote elastieken omheen gingen,
Of twee ringen ,van een binnen band afgeknipt.--(Lekker  strak)

Ja , het schiet me weer te binnen, aan de onderkant van het blikje,gingen er tweewasknijpers op die de zaak ,aan het voorstangetje van je spatbord knepen.

Maar het geheim was , dat aan de boven kant, een halve wasknijper, mee gestoken werd,
Die moest zo gericht woren dat die tussen je spaken, ieder keer een eindje op getild werd,
Een ratelaar dus, het lawaai was een  oorverdovend  getik
Het schoenensmeer blikje  , fungeerde als , klank kast.

Door het elastiekje  kwam de halve knijper iedere keer , weer terug op het deksel, met een klap.
Dus dat leverde een ratelende  herrie op,

Tot ongenoegen van de ouwetjes  ,die buiten zaten , in de late zomeravond.  Angry Angry
 Genieten van de stilte,,---
Zeker niet als een man of vijf,---met zo een klepperdoos, door de straten van Duindorp, raceden.

Lekker in de schemering, herrie trappen.
Ach , ook nostalgie   Grin

Prop.



* 63071-A-C_1.jpg (64.27 KB, 666x700 - bekeken 3020 keer.)

* fietskleppers.jpg (18.13 KB, 204x158 - bekeken 2504 keer.)
« Laatste verandering: November 08, 2014, 23:39:39 door Prop » Gelogd
witkwast
Member of Honor
Directeur
*****
Berichten: 144


Alles is zoals het moet zijn


« Reageer #54 Gepost op: April 13, 2014, 19:21:59 »

Ja Prop ook dat kan ik me herinneren maar lege schoensmeer blikjes lagen nou eenmaal niet voor het grijpen en dan deden we het alleen met wasknijpers dat werkte ook. Weet wel dat de vaders het niet leuk vonden want dat koste spaken. Kan jij je dan ook nog herinneren dat je naderhand die sierkabels kreeg om over de remkales enzo te doen. kan me nog een paar kleuren herinneren rood met wit , blauw met wit . groen met wit en zwart met wit. Trouwens ben ik v/d weel bij Cycle Import in de Badhuisstraat voor spaken wie denk je dat er achter de toonbank staat :  Jaap Pronk die vroeger op het Tesselsseplein zat. Ik zei tegen hem ik dacht dat jij van je pensioen aan het genieten was. 
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #55 Gepost op: Mei 05, 2014, 00:39:30 »

Heerlijk die gekleurde kabels .om je remleidingen heen

Had hem nieuw gekregen van mijn ouders, en dus apetrots
Mooi,--deze fiets was ook al gauw gejat.
was te mooi.

Kon toen op een tweede handsje naar mijn werk, --oef wat deed dat zeer, Angry Angry :-

Verd---- Lips Sealed Lips Sealed

Leo


« Laatste verandering: Juli 20, 2014, 23:06:16 door Prop » Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!