Alles over Duindorp
Maart 28, 2024, 14:07:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Alles over Duindorp gaat verder op http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?board=32.0
 
   Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: RADIO Nostalgie  (gelezen 29709 keer)
plu4
Forum beheerder
Directeur
*****
Berichten: 273



E-mail
« Gepost op: Juli 05, 2011, 10:22:40 »

Op speciaal verzoek:
een nieuwe topic vol 

RADIO NOSTALGIE
 


* radio.jpg (49.63 KB, 663x252 - bekeken 3122 keer.)
« Laatste verandering: April 03, 2014, 14:58:27 door plu4 » Gelogd

Op dit Duindorpforum tonen wij u
het Duindorp van vroeger,  én van nu
want niets verdwijnt in de vergetelheidszee,
geen branding neemt onze herinnering mee!
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #1 Gepost op: Juli 18, 2011, 07:48:21 »

Hallo Allemaal

De reacties in "Duindorp Blues" over het zelf maken van allerlei geluids installaties en radio apparatuur, maakt nogal wat los.
vandaar een nieuwe topic.
Het zou toch jammer zijn als we later niet meer zouden weten  hoe we  in de jaren 60 de boel zaten af  te luisteren.......Grin

Natuurlijk leefden wij onder de zend  masten  van Radio -Scheveningen  in Duindorp, de duindorpers waren van oorsprong nauw verbonden met De Visserij en hun Berichten.
Logisch dus dat de Visserij-band in Scheveningen Populair was onder de thuisblijvers .
Menige Schevenings  gezin kocht wel een Radio maar er moest en zou de Visserij-band opzitten !!
Tot mijn stomme verbijstering blijkt dat ik nog steeds  Schema'tjes heb, van de allereerste Radiootjes .......hoe en waar je dat zelf bij kon prutsen.

Zeker,  de door ons genoemde 'Dump-Handel' ,heeft  er een  enorme  steen toe bijgedragen, zonder dat ze dit zelf wisten  Grin 
(Radio-service Twente .......)

Uit pure balorigheid heb ik weer eens een schema'tje na gemaakt uit de Jaren 1949-1956, en tot mijn stomme verbazing , werkte het als een gek.---(in 2006,!!)

Dit is OOK Nostalgie, en wel van de bovenste plank!

De  jaargangen 'Radio -bulletin' blijken te lopen  van af 1939 -tot weet ik veel ..?
De zooi met schema,s lag nog in een vergeten hoekje van mijn zolder.
Frappant detail: De Redaktie veronschuldigde zich in 1941 ,dat ze alles niet meer mochten Publiceren van wege de Duitse bezetting,------en toch heb ik nog afleveringen ,waarin stiekum een illegaal afluister -schema, staat.
Ongelofelijk, ik bewaar dit natuurlijk als goud.!!

Nu zullen er niet veel knutselaars meer zijn , die dat nog weer zullen gaan of willen proberen ,dat besef ik ook wel.
Maar het feit dat ik, gewoon op mijn zolder kamer, de schepen met  hun Praai-rapporten  ontving , met dump-zooi van Radio -Twente....
Dat was toch wel Uniek?!

Een vet stuk koperdraad als Antenne aan de Schoorstenen op ons dak aan de Houtrustweg , en je had gewoon  achter Doggersbank op je luidsprekertje !
Ja ,geen Mariska Veres ,dat was andere koek.
En zels terug -zenden kon met de oude MK_19 sets uit die Dump-handel. Lachen Man!

Prop.
« Laatste verandering: Juli 18, 2011, 16:51:04 door plu4 » Gelogd
poontje
Assistent
**
Berichten: 14


« Reageer #2 Gepost op: Juli 18, 2011, 09:37:35 »

morgen prop,
als het zo doorgaat met het omvallen[brand??],van de zendmasten lopik en bovensmilde hebben we je radio schema,s hoogstwaarschijnlijk weer nodig!!!
gr poontje.
Gelogd

c.v
moeboy-oud
jongste bediende
*
Berichten: 6


« Reageer #3 Gepost op: Juli 18, 2011, 20:58:32 »

Hi Leo, wat een topic, hardstikke leuk Grin, zelf heb ik ook al die rommel zaaken afgelopen voor EL3 eindlampen, 100 ma Transformators, condensators en weerstanden, radio spoelen dat was een goeie tijd en die winkel op het groene weggetje eind van de, geloof ik Wagenstraat, waar Thalia de bioscoop was, was mij goed bekent, daar kocht ik meestal kones voor de reparatie van luidsprekers, dat was een goed side lijn..
Dit zal leuk woorden, lekker prutsen. A vriend van mij wilden ook een draaitafel, natuurlijk 78 toeren op die tijd. Wij praate en, waar weet ik niet, vonden een tekening geloof ik met een idea daar zelf eentje te maken. Wink
Al wat je nodig had was een oude opdraai gramophoon, een dynamo van een fiets en een plank om de heele boel op te zetten. Vergeet niet dit was circa, ik geloof , 1948/9.
De dynamo moest meer polig zijn en 6 polen waren goed. Zoo wij de hort op ergens in den haag en wij vinden een ouwe gramophoon en een kraampje verder die dynamo, prijs is goed en wij blij en trots weer naar huis en de zolder op. Het volgende wat we moesten hebben was een 10mm en een 100mm pulley. Waar wij die van daan kregen ben ik vergeeten maar ze kwamen daar.De 100 mm werd onder het plateau geinstaleerd en de anderen aan de dynamo na dat wij dat wieltje wat tegen de fietsband aanloopt hadden verwijdered. Het volgende was een snaartje en dat was gefabriceerd van een stuk vetiel rubber wat je toen kon koopen per meter. Als je een lucifer in een van de einde van het vetiel duuwde kon je je het op zijn eigen oprollen en dan met rubber lijm?? alles aan elkaar plakken, en he presto daar was je snaar?
Dan alles monteeren op die plank na je al het onodige uit de gramaphoon had genomen. Het volgende was een bel transformatoor om 6 volts te krijgen. Dat werd het supply en het heele zooitje draaide lekker als je het maar een rukie gaf. Grin Grin Grin
En ja Prop wij draaide ook "Ghoast raiders in de sky", de plaat heb ik nog en een deze dagen zal ik hem opzoeken om te zien wie de band??? was, en kan je remember Les paul en Marie Ford, " How high the moon" Gytar boogie by Arthur Smith enz.

De pickup arm maakte wij ook met een Ronette    brand Element.  Maar hoe dat ging woord een ander verhaaltje, voor nu allemaal een fijne avond gewenst van de Ouwe moeboy. Wink Wink
« Laatste verandering: Januari 08, 2014, 13:00:32 door plu4 » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #4 Gepost op: Januari 02, 2012, 00:58:46 »

Hallo Allemaal

Wie kent dit allereerste Radio -onvangertje nog.
Als bouwdoosje  te koop bij diverse Haagse Hobby-zaken.

 De pupil --- het was  ontwikkeld door  de Amroh  -jongens  te Muiden. ivm,  de Nieuwe  402 spoel , die ze op de markt brachten.
Er bestond  al een vierkante  Mu-core -spoel, maar de nieuwe ronde was iets beter.

 Hierom  heen werd , (een van) de eerste jongensradio- tjes ,als bouwpakket in de Handel  gebracht , uitgebracht door---- de Firma  Maxwel ,(Utrecht) die gelijk, de Radio -cursussen er aan knoopte
Er bestonden wel andere --schema,s-maar waren veel eenvoudiger van opzet, --terwijl de geluids -sterkte ,ook vaak te wensen  overliet.

Nu  ,hadden wij, --dat weet iedereen,  wel, daar in Scheveningen , GEEN last van.
De  Radio-palen knetterden over al door heen,

Zelfs de Eerste  Elektronische Orgels in veel  Scheveningse Huishoudens,en de ( eerste Intercoms, )gaven soms , in plaats , van ---Het Hijgend Hert---P.S 42, geloof ik ,een   Niet Hijgende ,maar knetter harde Zender , die ,series , berichten en Boodschappen,  over je pedalen en luidsprekers heen stuurde, of wat dan ook .

(Nostalgie)  Radio -van der Broek , verkocht  heel wat  Filters , in die tijd , voor dergelijke gevallen, of bouwde ze IN.!
 Maar terug naar de Pupil.
 Duizenden zijn er gekocht , van dit  verschrikkelijke populaire - setje dat  als eerste een  Radio -buisje had.
 Met een koptelefoon er bij , konden   zo heel wat binnen -landse, en zwakke Buitenlandse zenders  ontvangen  worden.
 Het was spannend .

Ergens op de Frederik Hendrik laan , had je de dichts bijzijnde Onderdelen handel , waar ze de spulletjes los verkochten, --------------anders moest  je de stad in.
Solderen met een klomp Rood Koper  op de  gaspit, bij Moeders in de Keuken.

Een gloei-batterijteje van 1 en 1/2 volt  voor de Gloeidraden voor de DL-92  buis.
Een Anode - batterij voor de ---15 Volt Huh? voor de Anode van het buisje ,wat een flinke versterking gaf.
Wie kent niet het merk ---de witte Kat---?batterijen
Uren heb ik er mee gezeten, en veel lol er aan beleefd.
Het schema  ,moet ik  even  uitpluizen, als ik zo in de kast kijk.
 maar moet nog ergens een oud blaadje hebben.


Groeten Prop.

Foto -2  het Front plaatje ---moest je uitboren.


* 402-spoel_Nieuw.jpg (12.73 KB, 274x289 - bekeken 3905 keer.)

* pupil_black.jpg (35.57 KB, 535x358 - bekeken 4265 keer.)
« Laatste verandering: September 20, 2014, 23:40:29 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #5 Gepost op: Januari 02, 2012, 01:02:26 »

 Grin Grin
 Je moest het zelf solderen, wat  ook  niet  altijd , netjes ging ,in het begin .
 Maar ja  als het maar vast zat.

Prop.


* pupil-binnen-01.jpg (62.81 KB, 589x442 - bekeken 4021 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #6 Gepost op: Januari 02, 2012, 19:35:31 »

Een schema ,van de Originele uitgave.

 en  een uitvoering  met de Vierkante spoel.


* 30-Pupil-Montage-gereed-1.jpg (66.17 KB, 600x450 - bekeken 4117 keer.)

* 01-Pupil-Bouwbeschrijving.jpg (68.75 KB, 500x621 - bekeken 3990 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #7 Gepost op: Januari 02, 2012, 19:37:17 »

 Tongue Tongue
 Het originele Advertentie -plaatje.


* p-pupil-1.jpg (32.18 KB, 596x323 - bekeken 3977 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #8 Gepost op: November 06, 2012, 00:05:41 »

Wie kent hem nog  ?
 De oude jampot ontvanger,in Duindorp,
De zend masten knetterden om je oren daar,
Toch was deze schakeling al moeilijk.

Het bleek nog simpeler te kunnen,
Gewoon een oude  W.C-rol . en  een scheermesje, een veiligsheids speld, en wat koperdraad.
+, en dat was het geheim , --een stukje potlood stift
De z.g. Plee-rol- Radio.(komt er aan)moet ik op zoeken.

Kijken of  ik het schema, nog ergens kan vinden.
En Inderdaad Moeboy,boven op de hoge Nol , was de beste ontvangst.
Groeten Prop.

Tekening hier onder  Jampot ontvanger.


* 650.JPG (107.54 KB, 650x1081 - bekeken 3729 keer.)
« Laatste verandering: November 06, 2012, 00:21:02 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #9 Gepost op: November 06, 2012, 17:20:37 »

De  beloofde  Plee-rol ontvanger.

Uren mee zitten luisteren op de Houtrustweg.
Geen batterijen of stroom nodig.
De stalen schuif over de rol,was  de stations zoeker,en werkte nog ook.
In hoofdzaak ontving je Natuurlijk Scheveningen Radio, maar wel alle  Kanalen /Stations
Was begin van mijn keuze als loopbaan.(elektronica)

Groeten  Prop.


* Plee-rol-Radio.JPG (83.15 KB, 650x646 - bekeken 4649 keer.)
Gelogd
garrent
Assistent
**
Berichten: 10


« Reageer #10 Gepost op: November 20, 2012, 13:06:52 »

www.radio227.nl
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #11 Gepost op: Mei 31, 2013, 19:43:12 »

Wie kan nog wat vertellen, over het eerste hobby-blaadje voor de jeugd .
Om radiootjes enzo voorts te maken.

Dr, BLan ,was een uitgave  van de Muiderkring, voor de jeugd.
Schittterende simpele dingetjes voor de jeugd ,met leuke en duidelijke tekeningetjes,=

Prop.
.
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #12 Gepost op: Juni 01, 2013, 14:58:52 »

 Een paar stukjes Dr. Blan uit lang vervlogen tijden



* dr-blan1b.gif (133.06 KB, 577x789 - bekeken 3375 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #13 Gepost op: Juni 01, 2013, 15:00:00 »

 Cool Shocked


* dr-blan4.gif (54.4 KB, 642x400 - bekeken 3351 keer.)

* dr-blan5.gif (36.93 KB, 714x448 - bekeken 3190 keer.)
Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #14 Gepost op: Juni 01, 2013, 15:05:40 »

En de al gauw verbeterde jampot -ontvanger. zie #9
Met de Legendarische eerste transistor die uitkwam -de OC-3,of  de GFT-20-15
was dit een verbeterde geluids sterkte,uit zo een klein blikken buisje .
Wonderlijk.
Binnen in de jampot werd het nu wel wat drukker. zie #9 dit was uitvoering twee-2
Met als bijzonderheid , dat als je het goed , deed.(Vooral voor  Scheveningen),je hier door ,wat  beter  te draaien/veranderen aan de spoel, -
de visserij-band kon ontvangen., met een  dingetje voor  een spotprijsje.---
En knetterhard (wat later) Radio Veronica
Prop


* -650.GIF (186.92 KB, 650x1084 - bekeken 3233 keer.)

* radio15-650.GIF (184.71 KB, 650x1003 - bekeken 3366 keer.)
« Laatste verandering: Juni 01, 2013, 17:43:32 door Prop » Gelogd
Prop
Directeur
*****
Berichten: 267


Propellers zingen altijd


E-mail
« Reageer #15 Gepost op: Juni 01, 2013, 15:15:00 »

Aangemoedigd , of jaloers op dit succes bracht Philips al gauw een konkurerend bouw doosje uit,
Pioniertje genoemd.
Een kartonnen kastje als aandacht trekkertje , --maar ,nee ze waren  te duur , en Philps sloeg later de plank mis.
Het werd bij hun geen succes.


* mpionier2other.jpg (11.96 KB, 150x216 - bekeken 2385 keer.)

* pionier1oudc.jpg (63.1 KB, 600x450 - bekeken 2648 keer.)
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!